Článek

Twistující mládež, gangsterský swing a špionážní jazz – Italské filmové počátky Ennia Morriconeho

 Italské filmové počátky Ennia Morriconeho, Ennio Morricone, hudba, film, magazín KULT* Brno
Hudba
Motorizovaní (1962) Camilla Mastrocinqueho

Italský skladatel filmové hudby Ennio Morricone bývá nejčastěji spojován s tvorbou rozmanitých režisérů nebo konkrétními filmy, ale mnohdy bývají zcela opomíjeny jeho počátky. Už tehdy přitom rád v širokém slova smyslu experimentoval

Pop na rozhraní humoru, sentimentu a napětí

Morriconeho hudba k italským populárním žánrům první poloviny 60. let 20. století dokládá, že již na počátku své práce pro film inklinoval k širokému rozpětí a melodické variabilitě zvuku. V trojici komedií Osmnáctiletí na slunci (1962), Motorizovaní (1962) a A žena stvořila muže (1963) Camilla Mastrocinqueho autor využil své dosavadní bohaté zkušenosti aranžéra, dirigenta i skladatele moderních popových písní pro známé italské zpěváky. Žánrově rozmanité komedie, včetně povídkových filmů, byly u Morriconeho zastoupeny i dalšími tituly jako Dva utečenci ze Sing Singu (1964) a Maniaci (1964) Lucia Fulciho nebo Marťané mají dvanáct rukou (1964) Franca Castellana a Giuseppa Moccii.

Také čtěte
Italské melodramata, film, Italské filmy, magazín KULT* Brno
Melodramata mají v italské kinematografii rozmanité žánrové podoby. K nejčastějším a divácky...

Skladatel v nich rozvinul nejen široké spektrum jazzových a  symfonických témat, ale také schopnost hudebně zkombinovat humor s  napětím. Tento přístup Morricone často uplatňoval i  v  následujících letech. První skutečný mezinárodní úspěch pro něj představoval stylizovaný dokumentární snímek Neřestná mládež (1964) Paola Cavary, jehož soundtrack vyšel v  témže roce na LP vinylech také v  USA, Kanadě nebo Brazílii. Instrumentální variabilita a  hudební hravost s různými styly a žánry moderní taneční hudby otevřely Morriconemu cestu k dalším populárním žánrům. Zejména rafinované propojení jazzu, twistu a  symfonie se sólovými a sborovými vokály.

 Italské filmové počátky Ennia Morriconeho, Ennio Morricone, hudba, film, magazín KULT* Brno
Italský skladatel Ennio Morricone v roce 1966

Vokály tajných agentů a lyrika zámeckých přízraků

Aranžérské zkušenosti s  popovými písněmi i  populární hudbou obecně měl Ennio Morricone možnost uplatnit i  v  několika hudebních a písničkových filmech, pro něž se v Itálii ustanovilo označení musicarello. Ke spolupráci na snímcích U tebe na kolenou (1964) a Nejsem tě hoden (1965) Ettora Marii Fizzarottiho nebo Nejvyšší tlak (1965) Enza Trapaniho přivedla skladatele aranžérská praxe i  spolupráce se zpěvákem Giannim Morandim. Kombinováním různých zvukových a  stylistických poloh, mezi nimiž se nejčastěji objevovala instrumentální a  jazzová témata, dosahoval Morricone dramatické i  komediální intenzity při hudebním ztvárňování příběhů jednotlivých filmů.

Také čtěte
Italské westerny v České televizi, western, divoký západ, spaghetti western, Česká televize, magazín KULT* Brno
Dramaturgie České televize se již dlouhodobě zaměřuje na uvádění italských westernů, z nichž mnohé...

Patří mezi ně například drama ze sportovního prostředí Idoly proti světlu (1965) Enza Battaglii nebo komedie Manželský život po italsku (1965) Franca Indoviny, kde skladatel pracuje i s melancholií a lyrikou. Zcela ojedinělou zkušeností byl pro Morriconeho v rámci populárních žánrů italské kinematografie tohoto období horor, který se vyskytuje v autorově filmografii velmi zřídka i v následujících letech. Hudba ke gotickému kostýmnímu snímku Milenci ze záhrobí (1965) Maria Caiana, který byl natočen zejména pro mezinárodní distribuci, stojí na symfonické lyrice, v  níž dominuje melancholický klavírní leitmotiv a  jeho různé instrumentální variace.

 Italské filmové počátky Ennia Morriconeho, Ennio Morricone, hudba, film, magazín KULT* Brno
Slalom (1965) Luciana Salceho

V průběhu prvního tvůrčího období skladatel nadále inklinoval k sólovým, vícehlasým a sborovým vokálům, které ve špionážním dobrodružství Slalom (1965) Luciana Salceho nebo povídkové detektivce Thrilling (1965) Ettora Scoly, Giana Luigiho Polidora a  Carla Lizzaniho vyjadřují nové směřování populárních žánrů italské kinematografie. Ty Morricone hudebně posouval od symfonické a lyrické tradice k  moderním vokalismům a  instrumentaci. Aranžérskou činnost nevyvíjel v  první polovině 60. let pouze v rámci moderních popových písní, ale také ve filmové hudbě. Například pro akční špionážní thriller Agent 077: Mise Bloody Mary (1965) Sergia Grieca, pro který složil hudbu Angelo Francesco Lavagnino, napsal jeden hudební motiv a  jeho vokální a  instrumentální variace. Všechny tyto filmy představují první profilaci skladatele, kterou se úspěšně zavedl u širokého publika.

 Italské filmové počátky Ennia Morriconeho, Ennio Morricone, hudba, film, magazín KULT* Brno
Dva utečenci ze Sing Singu (1964) Lucia Fulciho

Mohlo by vás zajímat

Top
Recenze
Film
Po úspěšném prvním dílu Jokera z roku 2019 vstupují Todd Phillips a...
Recenze
Hudba
Nejrespektovanějšími hudebníky bývají obvykle ti, kteří jsou ochotní a...
Recenze
Divadlo
Poslední půlrok života americké herečky a jazzové zpěvačky Judy...
Recenze
Knihy
Matthias Sindelar, miláček publika a jeden z nejslavnějších fotbalistů...