Stanislav Motl nám přináší další příběhy z hlubin minulosti. Nové i ty "recyklované".
Málo známé či zcela zapomenuté osudy z reportérské dílny Stanislava Motla.

Někdejší hvězda publicistického pořadu Na vlastní oči a reportér s nezaměnitelnou dikcí čtenářům opět nabízí souhrn svého bádání, vychází přitom ze svého autorského cyklu Stopy, fakta, tajemství.
Bez nadsázky by se dalo říct, že Stanislav Motl vstoupil do dějin české publicistiky v roce 1997 televizní reportáží o tzv. „Jihlavském duchovi“. Přestože nešlo zdaleka o jediné téma, kterému se tento milovník dobrodružství a historie kdy věnoval, především díky této reportáži se natrvalo zapsal do pamětí diváků. Proslul mimo jiné i jako neoficiální lovec německých nacistů a svým zaujetím v pátrání po spletitých osudech významných lidí a legendárních spisovatelů, jako byli Antoine de Saint Exupéry, Jack London nebo někdejší prvorepubliková filmová hvězda Lída Baarová. Z televizního reportéra se Motl postupně „přetavil“ v autora rozsáhlého rozhlasového publicistického cyklu i žádaného autora knih, aby cyklus následně převedl i na obrazovky, tentokrát však veřejnoprávní televize.
Motlova zatím poslední kniha je v rámci autorského cyklu v pořadí již jeho pátou sbírkou badatelských reportáží. Přestože u Motla dominuje především téma druhé světové války, své knihy pochopitelně doplňuje i o kapitoly z dalších oblastí domácích i světových dějin. Například vyprávěním o řidiči tzv. vozu smrti. Řidiči, jenž vezl po Sarajevu tehdejšího následníka Rakousko-Uherského trůnu, Františka Ferdinanda d'Este, v onen osudný den roku 1914. Kniha, jež tentokrát vyšla u nakladatelství UNIVERSUM, má podtitul Příběhy z hlubin zapomnění a autor v ní jako zkušený reportér čtenářům „servíruje“ pečlivě vypointovaná, strhující dobrodružství, která jsou často doplněná o osobní vzpomínky přímých účastníků i fakty z archivů. Čtenář díky tomu může téměř bez dechu sledovat vzpomínky přímého účastníka potopení Titaniku, podepřené sugestivním vyprávěním Motla.

Na kolik je však pan Motl zběhlý jako reportér, který využívá svých letitých zkušeností z archivů, a jehož knihy nepostrádají přízeň čtenářů, nevyhýbá se zde jisté podbízivosti. Nebo snad senzacechtivosti? Jak jinak totiž nazvat například zavádějící název kapitoly Hitlerova sestra, když se v konečném důsledku jedná jen o přízvisko dané osoby? Snad si mohl jako uznávaný autor takový postup odpustit. Tak či onak nejde o jedinou vadu této knihy. Tou další, a možná mnohem závažnější je fakt, že autor používá i tzv. recyklovanou látku. Jen letmým pohledem na názvy jednotlivých kapitol totiž můžeme zjistit, že stejná témata již jednou publikoval. A že jich není málo! V celkovém rozsahu knihy jde téměř o třetinu.
Ediční poznámka nakladatele tento krok sice vysvětluje jakousi „nutností“ zařadit sem již dříve publikované kauzy u příležitosti 15. výroční odvysílání prvního dílu. Tentokrát ovšem doplněné novými svědectvími, ale i tak mi to přijde poněkud zvláštní. Zejména pokud nejde pouze o shrnutí, ale celé pasáže předchozích kapitol. Slova nakladatele by možná nacházela oporu, pokud by byly předchozí svazky této řady beznadějně rozebrané. Ale jestliže jsou stále k dispozici v běžné distribuční síti, pak to zavání skoro až nedostatkem nové látky a nastavováním knihy na úkor unikátnosti podávané látky.Asi největším bonbonkem je přitom závěrečná kapitola, věnovaná „věhlasnému“ prvorepublikovému jasnovidci Hanussenovi. Obratnému eskamotérovi, který patřil i mezi podporovatele nacistů. Stanislav Motl přitom předkládá soubor argumentů, jak snadné je uvěřit šarlatánům, kteří svou kariéru staví na lidské naivitě a důvěřivosti. Což je alarmující i dnes.

Hodnocení: 75%
Stopy, fakta, tajemství: Příběhy z hlubin zapomnění
Stanislav Motl
Universum,2024

Máte předplaceno?
Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.