„Samosebou“ s J. B. Karpelisem v brněnské secesní vile
S příchodem nové sezóny uvítala Moravská galerie v Jurkovičově vile další z předních postav české designové scény. Je jí umělecký návrhář, sběratel a spoluzakladatel designového studia Qubus, Jakub Berdych Karpelis. Jeho rozsáhlou tvorbu definuje hravost, ironie a přenos významů v propojení s citem pro tradiční materiály, jako je kámen, sklo nebo porcelán.
Výběr zastoupených děl představuje spíše uměleckou, konceptuální povahu autorské tvorby J. B. Karpelise. Rozehrává osobní linku vyprávění vedle globální, někdy až kosmologické perspektivy glosující současnou civilizaci. Rovina individuální zažité zkušenosti se zde setkává s “velkými dějinami”, od (mezi)národních politik až k samým počátkům života. Výstavy uskutečněné v objektu Jurkovičovy vily mimo jiné dlouhodobě vyzvedávají tematické spojnice s životem či dílem jejího autora a obyvatele.
V případě aktuální výstavy se jedná o specificky poetický přístup, s jakým architekt Dušan Samo Jurkovič uváděl předměty běžně spojené s každodenním životem do vztahu k životu samotnému. Způsob, jakým pracoval se stavebními principy i ornamentálním tvaroslovím lidové architektury, nápadně připomíná postmoderní způsob recyklace historických odkazů. Ty jsou obvykle obaleny nově nabytými významy, které vycházejí ze soudobého kontextu. Podobně lze definovat i konceptuální přístup J. B. Karpelise k procesu navrhování. V obou případech se pracuje s kulturními příměry a chytlavými motivy a dochází k významovým posunům zažité symboliky.
To se děje nejen v rámci materiálu a funkce, ale také u vizuálních a sémantických hodnot. Právě ty jsou u nynějšího projektu J. B. K.: Samosebou vyzvednuty. Jedna ze site-specific instalací integrujících textovou složku se propsala i do názvu výstavy. Soubory objektů jsou důmyslně rozmístěny po celém domě. Někdy i na místech a v zákoutích, kde bychom to nečekali. Promlouvají k divákovi s vtipem a humorem, nabízí však i možnost hlubších interpretací. Příkladem budiž soubor svítidel z cyklu Hände Hoch (volně přeloženo jako Ruce vzhůru), který nás v prostředí vily může zavést třeba k taktilní povaze zakoušeného bytí dle filosofa Merleau Pontyho, či k básnické obraznosti prostoru Gastona Bachelarda.
Výstavní prostory je možné v umělecké intervenci totálně opanovat, organicky prostoupit nebo zvolit poklidnou cestu tradičního showroomu. Stejně jako tvorba Jakuba Berdycha Karpelise balancuje na pomezí myšlenkových hříček a produktového designu, je i mezi těmito způsoby prezentace zvolen vyvážený přístup. Nudit se nebudete. Čeká na vás dvacet sedm zastavení vedoucích zábavný a vrstevnatý dialog napříč prostorem a časem. Výstavu lze navštívit do konce března příštího roku.
Moravská galerie v Brně - Jurkovičova vila