Knihovna Jiřího Mahena v Brně: Rosteme s uměním

Jak se v KJM podařilo spojit umění, přírodu a vzdělávání? Kreativní workshopy pro knihovníky a pedagogy přinesly nové impulsy pro rozvoj dětské tvořivosti a kreativity. Rozhovor s muzikoterapeutkou Soňou Markovou a vedoucí Hudební knihovny Jitkou Málkovou.
Co nabízel projekt kreativního učení v Knihovně Jiřího Mahena v Brně?
Od září do konce listopadu roku 2024 nabízel projekt vzdělávací workshopy nejen knihovníkům, ale i pedagogům a všem, kdo pracují s dětskými kolektivy. Programy byly zaměřeny na rozvoj kreativního učení a umělecké disciplíny, které mohou rozvíjet tvořivost pedagoga i dítěte.
Na co se workshopy zaměřovaly?
Setkávání měla především sebezkušenostní a prožitkový charakter. Zaměřovala se na práci s dechem, hlasem, tělem, textem, příběhem, rytmem, zvukem, hudbou, pohybem a vlastním vyjádřením. Účastníci rozvíjeli svůj tvořivý potenciál v různých uměleckých oblastech a získali inspirace a techniky pro vlastní pedagogickou činnost.
Zajímavé je, že jste se snažily nalézt vztah mezi uměním člověka a uměním přírody. Co si pod tím máme představit?
Naše knihovna navázala spolupráci s lektory a pedagogy Kavylu. Tento spolek zřizuje dvě lesní mateřské školy a Ekocentrum Jezerka a zaměřuje se na environmentální vzdělávací programy. Sdíleli jsme nejen zkušenosti z environmentální výchovy, přírodní pedagogiky, práce se zvukem, rytmem a přírodními hudebními nástroji, ale například i s relaxačními technikami nebo předčtenářskými dovednostmi.

Takto specializované workshopy jsou jistě náročné na organizaci. Spolupracovali jste s nějakými odborníky?
Ano, workshopy vedli zkušení pedagogové, odborníci v oboru expresivních terapiích a umělci z kulturních institucí a neziskových organizací. Jmenovitě například Kristýna Drášilová a Michaela Kulísková z Filharmonie Brno, Jitka Mozorová z Proty boty, Filipína Cimrová a Veronika Všianská z Mikro-teatro, výtvarník Jan Pražan a mnoho další.
Kdo se zapojil za Knihovnu Jiřího Mahena?
Lektorsky se zapojila vedoucí Centra dětského čtenářství Pavlína Lišovská a muzikoterapeutka Soňa Marková. Obě mají bohaté zkušenosti s lektorováním dětí, pedagogů a vyučujících knihovníků. Centrum dětského čtenářství a Hudební knihovna pravidelně pořádají vzdělávací semináře a programy pro školy i veřejnost.
Jaké byly na workshop ohlasy?
Kapacita workshopů se rychle naplnila. Nadšené reakce a pozitivní ohlasy ukazují, že rozvoj kreativity a tvořivosti má ve vzdělávání i v životě člověka zásadní význam. Závěrem se sluší zmínit, že účast na seminářích a workshopech byla zdarma díky finanční spoluúčasti Evropské unie, Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury ČR.


Jitka Málková vystudovala Hudební vědu a Český jazyk a literaturu na FF MU v Brně. Profesně působí jako vedoucí Hudebního oddělení Knihovny Jiřího Mahena v Brně. Muzikoterapeutické kurzy absolvovala u PaedDr. Lubomíra Holzera a akreditované kurzy Tvořivá práce s rytmem a Muzikorelaxace v centru Muzikohraní (Michaela Plecháčková, Daniel Plecháček). Principy Celostní muzikoterapie uplatňuje v prožitkových lekcích pro děti i dospělé. Je spoluautorkou učebnice Hudební výchova pro 2. roč. ZŠ (Nová škola – DUHA) a členkou Symfonického orchestru města Boskovice (viola).
Soňa Marková vystudovala Hudební teorii a pedagogiku na PdF MU v Brně, absolvovala pětiletý muzikoterapeutický výcvik v metodě Celostní muzikoterapie Lubomíra Holzera při FF UP v Olomouci. Jako lektorka a muzikoterapeutka působí od r. 2014 v Hudební knihovně KJM. Pravidelně spolupracuje s lesními mateřskými školami, MŠ, ZŠ a s centry sociálních služeb. Často jako lektorka spolupracuje na projektech zaměřených na další vzdělávání pedagogů (Asociace lesních mateřských škol, Knihovna Jiřího Mahena v Brně, PdF MU).