Mirandolína
Svérázná majitelka hostince ve Florencii z komedie Carla Goldoniho (1707–1793) je velmi schopná žena, která rozumí podnikání jako nikdo jiný. V lokále i v pokojích má stále plno, jenže mnozí z návštěvníků doufají i v její náklonnost. Dokonce to dávají víc než okatě najevo, což je případ zchudlého vychloubačného markýze di Forlipopoli a zbohatlého, sebestředného hraběte d’Albafiority.
Zdálo by se, že pracovat mezi dotěrnými nápadníky, kteří nešetří dárečky, je zábavné, jenže jejich omezenost je i pro temperamentní hostinskou úmorná. Protože je ženou veselé povahy, zbystří v momentě, kdy do jejího podniku vkročí zapřisáhlý odpůrce žen – baron di Ripafratta.
Mirandolína je těsně svázána s představitelkou titulní role – Terezou Groszmannovou, která hru přeložila „na tělo“ nejen sama sobě, ale také svým kolegům. Vyjadřování postav je díky tomu orientováno na dynamickou hereckou akci, jazyk textu si umně zahrává s dvojsmysly, zároveň je co nejvíc výstižný a působí svižně.