V dnešní době jedeme na jistotu

Povídání s Pavlem Tesařem, majitelem dnes již bývalého klubu Mersey
Pavel Tesař bývalý majitel klubu Marsey. Magazín KULT* Brno
Hudba
Pavel Tesař si zřídil v Minské ulici první „polistopadový“ rockový hudební klub v Brně

V Le Petit Café v Minské ulici, přímo naproti bývalému klubu Mersey, jsem si povídal s jeho majitelem Pavlem Tesařem. Řeč přišla na historii Mersey, „devadesátky“ nebo na brněnskou kulturu a dotace. Víte, jaký koncert by Pavel Tesař v Brně rád uspořádal?

Proč jste činnost Mersey ukončil?

Klub jsme naštěstí uzavřeli těsně před příchodem covidu, a to z důvodu, že jsme nebyli schopni konkurovat centru města, kam se přesunulo veškeré dění. Lidé jsou raději v centru dění, než aby chodili do klubů. Není takový hlad po clubbingu jako v devadesátých letech. 

Jaké byly „devadesátky“ z pohledu Mersey?

Byla to velmi zajímavá doba, všechno bylo nové, kapitalismus a svoboda, ale ten duch už je nenávratně pryč. Na počátku divokých porevolučních let jsme společně s Faválem, dalším brněnským klubem, byli na klubové scéně snad jediní a společně jsem posbírali lidi z  celého Brna. Dalo by se říct, že do Mersey tehdy chodilo celé město. Vše se změnilo po roce 2000, kdy vzniklo hodně nových klubů: Fléda, Metro, nový Kabinet Múz. Zkrátka přibyla konkurence, které jsme přestávali stačit.

Jaká je situace v brněnské kultuře po ústupu covidové pandemie?

Vnímám zlepšení, protože se lépe prodávají vstupenky a lidé opět začali chodit na koncerty. Oproti loňsku, kdy byl tak třetinový zájem, je to letos mnohem veselejší. Přesunuli jsme většinu koncertů na letošní rok s tím, že více jak polovina vstupenek na ně se prodala na přelomu let 2019 a 2020. Čekáme, jak to dopadne. Jsem optimista a myslím si, že by se situace v kultuře mohla do dvou let vrátit do normálu, ale uvidíme.

S festivalem elektronické hudby Creamfields došlo k rozšíření vaší činnosti. Proč tomu tak bylo?

Na posledním ročníku Creamfields jsme kvůli nepříznivému počasí prodělali hodně peněz. Museli jsme tehdy založit divizi Brnokoncert, která se zaměřila na pořádání ziskových komerčních koncertů, abychom ztrátu z festivalu pokryli. A u tohoto záměru jsme zůstali doteď. Produkujeme vánoční koncert Lucie Bílé, adventní gospely na Petrově, dojíždíme poctu Aznavourovi, chystáme vystoupení Jana Smigmatora i koncert bratří Ebenů. Většinu akcí pořádáme v Sono Centru, což je unikátní prostor, který předběhl dobu. Sono má nejlepší sál v Česku, nejlepší zvuk, design i management. S troškou nadsázky můžu říct, že se nechodí na daného interpreta, ale že se chodí do Sona. Na naše akce lze ale zajít i v jiných městech, třeba do pražské Lucerny nebo do ostravského Gongu. Koncert skupiny The Dire Straits Experience pořádáme letos i v rakouském Linci a ve Vídni. Z nostalgie děláme ještě vzpomínkový festival 
Mersey Gathering na Střeláku.

Jaký je váš pohled na brněnskou kulturu v souvislosti s dotacemi?

Nebudu nikoho jmenovat, abych se nikoho nedotkl. Byl bych totiž nerad, aby to vyznělo zle nebo závistivě, ale v Brně existují projekty, které dostávají přemrštěné dotace. Když se podívám na jejich dramaturgii a počet akcí, tak by se takový festival dal udělat se čtvrtinovým rozpočtem. Nechápu, kam ty peníze plynou. V Brně se rozmohl i další nešvar, kdy některé kluby dostávají dotace, a některé ne. Často proto, že někdo chodí na pivo se členy komise, která dotace rozděluje, a někdo ne. Hodnocení projektů probíhá dle podivných kritérií a samotné vyúčtování dotace je těžké a krkolomné. K tomu všemu projekty nemůžou být ziskové. Kdo ale dnes bude dělat i dotovanou akci bez toho, aby na ní něco málo vydělal? Myslím si, že dotace tak křiví kulturní trh. Osobně bych byl nejraději, kdyby žádné nebyly. Bez dotací se musíte hodně snažit a otáčet, abyste koncert zaplatili jen ze vstupného. Z vlastní zkušenosti ovšem vím, že to jde. Ještě jedna věc mi velmi vadí. Jde o vystupování komerčních kapel a umělců na brněnských náměstích zadarmo. Ubližuje to klubům. Jak pak mají prodávat vstupenky na stejného interpreta ve svých prostorách? Jaký smysl má takové vystoupení pro kolemjdoucí lidi s igelitkami? Považuji to za urážku a degradaci kultury. Nepřipadá mi to jako dobrá cesta.

Bez dotací by ale některé typy umění a kulturní projekty neměly šanci na život a zřejmě by zanikly, nemyslíte?

Těžko říct, toto nedokážu posoudit. Myslím si ale, že hodně dotovaných projektů nemá pro Brno význam, nic mu nepřinášejí. Mám pocit, že tyto události se často dělají především pro sponzory. Mnohem lepší by bylo, kdyby taková akce vytvářela nějakou stálou scénu, například jazzovou nebo literární. Mohl by vzniknout nějaký prostor, kde by se minimálně jednou týdně konal jazzový koncert a kolem by se utvářela komunita fanoušků. Podobná scéna by vznikala přirozenou cestou. Toto by mi dávalo větší smysl než projekt či festival jednou za rok. Každopádně proč vlastně něco dotovat, když náš stát má dluhy?

TIC Brno vydává bezplatný časopis KAM o brněnské kultuře. Dostávají vaše koncerty nějaký bezplatný prostor v KAMu?

Bezplatný prostor nedostáváme, musíme jej zaplatit. Například zánik Mersey nikoho z KAMu nezajímal bez placené inzerce. Inzerce u nich stojí podobné peníze jako u vás, rozdíl je v tom, že KAM navíc dostává dotace z města ve výši přibližně čtyř milionů korun.

Jaký koncert dle svého vkusu byste chtěl v Brně uspořádat?

Mojí oblíbenou americkou kapelou je Sonycause, která ale bohužel už neexistuje. Možná bych rád zase uspořádal koncert The Duke Ellington Orchestra, což je slavný jazzový orchestr, ale teď na to není příhodná doba. Jedeme na jistotu.

klub-mersey-pavel-tesar-foto-radek-holik-profil

Brnokoncert

Agentura působí především v Brně, ale nepravidelně organizuje koncerty i v Praze, Ostravě a Olomouci. Jedná se o koncerty popové, rockové, ale i ve stylu jazz, country či gospel.

Více informací

    Pavel Tesař bývalý majitel klubu Marsey. Magazín KULT* Brno
    Pavel Tesař

    Je majitelem agentury Brnokoncert a bývalého věhlasného klubu Mersey. Ten vznikl v roce 1993 jako jeden z vůbec prvních ve městě. Pavel Tesař stojí i za festivaly Creamfields, Hradhouse nebo Henry Lee Fest.

    Celoroční předplatné magazínu KULTINO* Brno

    Roční předplatné

    4x do roka do vaší poštovní a e-mailové schránky

    Mohlo by vás zajímat

    Top
    Rozhovor
    Film
    „Dokonalá demokracie není možná, protože neexistuje dokonalý člověk...
    Top
    Rozhovor
    Festival
    Inspirační fórum je diskusní platforma Mezinárodního festivalu...
    Rozhovor
    Vzdělávání
    Vyvíjet vlastního chatbota se mu zdálo zbytečné, teď jeho Kanbu.ai...
    Rozhovor
    Vzdělávání
    Po 17 letech fotografické praxe se neleká žádného žánru a své...