Ukňouraná tříhodinová hodina dějepisu s Ridleyho „Napoleonem”

Recenze filmu Napoleon od Ridleyho Scotta

Napoleon, Ridley Scott, Napoleon Bonaparte, film, recenze, magazín KULT* Brno
Film

Známé osobnosti jsou oblíbeným materiálem filmařů, kteří se snaží zachytit jejich život a důvod, proč se zapsali do historie. Ridley Scott si však ve svém Napoleonovi (2023) ukousl příliš velké sousto, kdy se snažil zmapovat několik dekád života nejslavnějšího francouzského vojevůdce. Zkratkovitý scénář nezachrání ani výborný výkon Joaquina Phoenixe, kterého znáte kupříkladu z filmu Joker (2019).

Hvězdné obsazení, honosná výprava, propracované kostýmy a kvalitní práce s kamerou. Napoleon (2023) má na papíru všechny přísady k tomu, aby se z něj mohlo upéct kvalitní historické drama. Záběr filmu je ale příliš široký. Snaží se obsáhnout Napoleonův osobní život, politickou atmosféru porevoluční Francie a zároveň i všechny důležité bitvy období napoleonských válek. Hned na začátek jsme hozeni do víru událostí, které Napoleona ovlivňují. Vidíme jeho úspěch při obsazení Toulonu, jeho jmenování na generála a jeho vzestup na samotný vrchol. Vše je ale příliš rychlé a chybí propracovanější expozice. Neznáme pozadí Bonaparteho života, nechápeme jeho motivace a proč je pro něj tak důležité stát se úspěšným vojevůdcem. Je těžké si tak k němu vytvořit vztah, ať už negativní, nebo pozitivní. 

Napoleon, Ridley Scott, Napoleon Bonaparte, film, recenze, magazín KULT* Brno

Následně se film zamotává do Napoleonova složitého manželství s jeho starší ženou Josefínou. Ridley Scott se snažil do kontrastu s vojenskými úspěchy vložit Bonaparteho neúspěšné manželství. Dialogy mezi hlavním duem postav ale nefungují a místy působí jako fraška. Jako berličku tohoto vztahu si filmaři berou naraci, ve které Napoleon nebo Josefína čtou dopisy. Napoleon vyznívá jako patetický ubožák, který válčil čistě kvůli svému egu. Snímek ale nedokáže ospravedlnit jeho úspěchy ve válkách. V některých scénách si téměř protiřečí, když nedokáže objasnit úctu, kterou vojáci k Napoleonovi chovají. Scéna, kdy se vrací po exilu do Francie a získává je kraťoulinkým proslovem na svoji stranu, tak působí vyloženě absurdně. 

Také čtěte
Případ Austerlitz 1805,Jaromír Bár, Zdeněk Chromý, Milan Plch, Libor Urbančík,  Zoner Press 2021, magazín KULT* Brno
Druhého prosince roku 1805 se na Moravě odehrála jedna z nejvýznamnějších bitev historie. Střet...

Lépe na tom nejsou ani vedlejší postavy, které působí jako pouhé loutky v historických kostýmech. Většina z nich se objeví v jedné nebo dvou scénách a pak zase zmizí. Tyto postavy nedostávají žádný prostor pro rozvoj ani pro hlubší interakce s Napoleonem, proto působí ve filmu zbytečně. Filmaři si ještě dopomáhají nápisy na obrazovce, které upřesňují datum a místo scény nebo jméno osobnosti, kterou vidíme. Film ve scénách s Josefínou sklouzává v historizující telenovelu, kterou občas naruší povrchní politikaření a snaha představit politickou atmosféru tehdejší doby. Téměř tři hodiny zdlouhavé dějepisné exkurze tak prosvětlí pouze krátké útržky proslulých bitev. Těm snímek ale věnuje žalostně málo času. Nedočkáme se ani žádného strategizování, které by nám ukázalo, v čem byl Napoleon tak dobrý vojevůdce. Bitvy působí jen jako vsuvky mezi dalším manželským dramatem.

Napoleon, Ridley Scott, Napoleon Bonaparte, film, recenze, magazín KULT* Brno

Dalším slabým bodem snímku jsou historické nepřesnosti, které pozorným fanouškům historie nemůžou uniknout. Jasnou ukázkou toho je slavná bitva u Slavkova, jejíž prostředí ve filmu připomíná spíše centrální Rusko. Vojáci propadající ledem by se dali přičíst kreativní licenci filmařů, jednalo se o hodně akční scénu s dobrými efekty, ale historicky přesné to není. Film zklame zájemce o historii svojí nepřesností a ostatní diváky zase zatíží zkratkovitost vyprávění a nefunkční dialogy. Celý snímek mohl být klidně více komorním dramatem zaměřeným pouze na Napoleonovo manželství s Josefínou, když politické scéně a vojenským bitvám nevěnoval ve výsledku tolik prostoru. Režisérský střih (který by měl mít téměř pět hodin) sice možná některé z výše zmíněných problémů zmírní, ale celý snímek stále působí jako přešlap vedle. Zůstává tak otázka, proč film nezůstal spíše jako vícedílný seriál, kterého by se chopil schopnější scénárista, když se stejně počítá s jeho uvedením pro AppleTV. Zůstává jen pocit hořkosti z nenaplněného potenciálu.

Napoleon, Ridley Scott, Napoleon Bonaparte, film, recenze, magazín KULT* Brno
Napoleon, Ridley Scott, Napoleon Bonaparte, film, recenze, magazín KULT* Brno

Hodnocení: 50 %

Napoleon
Ridley Scott
Premiéra 23.11. 2023
www.falcon.cz
ČSFD: 69 %
IMDB: 66 %

 

Kina

Minská 19, Brno

Další představení v místě

Top
Film
Kino Lucerna Brno
Top
Film
Kino Lucerna Brno
Film
Kino Lucerna Brno
Top
Film
Kino Lucerna Brno
Magazín KULTINO*. Máte předplaceno?

Máte předplaceno?

Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.

Mohlo by vás zajímat

Top
Recenze
Film
Po úspěšném prvním dílu Jokera z roku 2019 vstupují Todd Phillips a...
Recenze
Hudba
Nejrespektovanějšími hudebníky bývají obvykle ti, kteří jsou ochotní a...
Recenze
Divadlo
Poslední půlrok života americké herečky a jazzové zpěvačky Judy...
Recenze
Knihy
Matthias Sindelar, miláček publika a jeden z nejslavnějších fotbalistů...