Článek

Streamovací platformy mají problém – zaplavuje je AI hudba

Streamovací platformy, hudba, music, AI, magazín KULTINO* Brno
Hudba

Ať už používáte k poslechu hudby streamovací platformy, jako je Spotify, nebo si přehráváte své oblíbené písně prostřednictvím YouTube, možná už jste také narazili na hudbu vytvořenou generativní umělou inteligencí. Nezní sice (alespoň zatím) úplně dokonale a pokud jste „fajnšmekr“, poznáte ji už podle nepříliš vysoké kvality zvuku, nicméně lidem, kteří hudbu poslouchají spíše sporadicky jako kulisu, pravděpodobně postačí.

Z velkých institucí do obýváku

Využití AI v hudbě není ničím novým. Například Spotify a další podobné hudební streamovací platformy ji již nějakou dobu používají například k doporučování dalšího obsahu, což se občas neobejde bez menších či větších kontroverzí a množství nespokojených uživatelů. S tím, jak se AI vyvíjí, objevují se i nové možnosti využití a s nimi i nové hrozby v podobě sporů o autorská práva či nahrazení autentického lidského tvůrčího procesu. Široká veřejnost si musela na vlastní vytváření hudby za pomoci AI značnou dobu počkat. Původně, a to již od 50. let minulého století, bylo totiž využití počítačů – a později také AI – primárně v rukou hudebních skladatelů (často současně programátorů), neboť ti měli přístup k potřebným technickým prostředkům a zároveň disponovali znalostmi nezbytnými ke komponování hudby. Ačkoliv k vývoji generování hudby za pomoci AI docházelo řadu let, kdy se tato technologie nejen zdokonalovala, ale také se dostávala k  stále většímu počtu uživatelů, teprve v roce 2023 se hudba generovaná prostřednictvím AI postarala o větší rozruch.

Streamovací platformy, hudba, music, AI, magazín KULTINO* Brno

Každý může být „muzikant“

V posledních měsících si mnoho pozornosti získaly dva konkrétní programy určené k vytváření hudby prostřednictvím generativní umělé inteligence, a sice Suno AI (běžně pouze Suno) a o něco málo „mladší“ Udio. V obou případech stačí k vygenerování skladeb tzv. prompt (tj. krátký text, jehož prostřednictvím uživatel zadá parametry, jenž má skladba splňovat – např. hudební žánr, téma písně atd.), ale umožňují také individuální přizpůsobení např. v podobě vlastního textu. Tvořit hudbu tak mohou nyní i lidé, kteří nedisponují žádnými hudebními nástroji, drahým vybavením, komplikovaným softwarem či vůbec znalostmi hudební teorie. Přestože použití generativní umělé inteligence představuje hrozbu pro profesionální hudebníky, mnoho internetových uživatelů tyto nástroje nadchly. Tento fakt umocňuje možnost jejich bezplatného využití, které se až na menší omezení neliší od placených verzí. A problémy tím ani zdaleka nekončí.

A co dál?

Skutečnost, že si nyní kdokoliv bez větších investic do hudebního vybavení a znalostí hudební teorie může vytvořit píseň téměř na míru, otevírá běžným lidem možnosti, jež byly až doposud dostupné pouze profesionálním hudebníkům a producentům. Není tedy divu, že již na skladby vytvořené prostřednictvím umělé inteligence můžete na internetu bez obtíží narazit. Povšimnul si toho například producent Adam Faze, který na svém profilu na sociální síti (dříve Twitter) už v dubnu minulého roku sdílel zkušenost s AI skladbami na Spotify. K jejich objevení mu stačilo pustit Spotify rádio (tj. algoritmy doporučované skladby ke konkrétním písním či celým albům), a náhle se v pořadí za sebou začaly objevovat téměř identické skladby. Navzdory prakticky totožnému zvuku měla každá skladba uvedeného odlišného autora, název i náhledový obrázek. Z nich byl nakonec vytvořen celý playlist, jenž obsahoval celkem 49 nahrávek, a který byl následně sdílen mezi sledujícími.

Také čtěte
Cleo Music, hudebnice, umělkyně, rozhovor, hudba, magazín KULTINO* Brno
Housle nebo kytara a písně, které posluchače upoutají nejen melodiemi a texty, ale především svou...

Neobvyklé není ani to, že se AI napodobeniny existujících skladeb na streamovacích platformách objevují velmi krátkou dobu po vydání alba nebo singlu skutečných hudebníků. Děje se tak v důsledku zmatení posluchačů, kdy mohou „plagiátoři“ na své napodobeniny upoutat pozornost a získat tak více streamů, což znamená vyšší zisky bez rizika soudního sporu. Došlo k tomu například po vystoupení francouzské metalové kapely Gojira na letošních Olympijských hrách v Paříži, kde představili svoji novou a do té doby nevydanou píseň Mea Culpa (Ah! Ça ira!). Kdokoliv by se ji pokusil krátce po jejím uvedení během otevíracího ceremoniálu vyhledat např. na Spotify, narazil by místo toho na skladbu generovanou umělou inteligencí. Ačkoliv pro mnoho lidí představuje hudba vytvořená za pomoci generativní AI pouhé zpestření dne, pro profesionální hudebníky je pochopitelně hrozbou. Je totiž otázkou, jaká bude jejich pozice ve chvíli, kdy se tyto nástroje zdokonalí natolik, že jimi generovaná hudba bude od té lidmi vytvořené k nerozeznání. Budou posluchači stále prahnout po lidském elementu, nebo pro mnoho z nich nebude původ jejich oblíbených písní důležitý?

Streamovací platformy, hudba, music, AI, magazín KULTINO* Brno

Mohlo by vás zajímat

Top
Recenze
Film
Po úspěšném prvním dílu Jokera z roku 2019 vstupují Todd Phillips a...
Recenze
Hudba
Nejrespektovanějšími hudebníky bývají obvykle ti, kteří jsou ochotní a...
Recenze
Divadlo
Poslední půlrok života americké herečky a jazzové zpěvačky Judy...
Recenze
Knihy
Matthias Sindelar, miláček publika a jeden z nejslavnějších fotbalistů...