Prožijte dobrodružství v Kraji hobitů
Jeden prsten – úvod do hry je tvou bránou do magického světa stvořeného J. R. R. Tolkienem a umožní ti stát se hrdým hobitem v době, kdy osud Středozemě ještě visí na vlásku.
Jen nemálo vybájených světů se pyšní tím, že inspirovalo stovky tvůrců v různých odvětvích jako Středozem oxfordského profesora J. R. R. Tolkiena. Kromě známých filmů, seriálů, či knih, existuje i velké množství ilustrací, hudebních nahrávek, LARPů, tématických táborů a her v nejrůznějších podobách. Jeden prsten herních návrhářů Francesca Nepitella a Lorenza Perassiho není zdaleka první hrou na hrdiny, jež se ve Středozemi odehrává. Jedná se však o pečlivě vytvořené dílo, které není jen do počtu. Chcete-li se s ním seznámit, nakladatelství Mytago pro vás vydalo Jeden prsten: Úvod do hry.
Předně je třeba říct, že české vydání plných pravidel Jednoho prstenu se stále připravovuje a Mytago by je mělo vydat tento rok. Navzdory tomu vám toho Jeden prsten: Úvod do hry (dále jako JPUH) nenabízí v žádném případě málo. Kromě osmi kostek, dvou map, či karet postav a vybavení dostanete tři sešity – Pravidla, Dobrodružství a Kraj.
Krátká pravidla postačí, abyste pochopili základy vyprávění, strukturu hry, její mechanismy, charakteristiky a dovednosti postav i občasný boj. Dvě desítky stran vás se vším srozumitelně seznámí, jen občas si budete muset některé prvky vyzkoušet, než si jejich fungování plně osvojíte. Jedna či dvě strany s příklady konkrétních situací by tak neuškodily a hráčům by ulevily od občasného tápání. Stručnost je výhodou, na druhou stranu neočekávejte jindy obvyklou tvorbu postavy, či detailnější popis možných herních situací.
Základem úspěchu při činnostech cestováním počínaje, přes vyzvídání, přesvědčování, stopování až po boj s protivníky jsou vrhy kostkami – dvěma dvanáctistěnnými a až šesti šestistěnnými. Ostatně i to, že je váš hrdina v něčem zběhlejší, či jsou mu nakloněny okolnosti, je vyjádřeno právě tím, kolika kostkami házíte. Jak si je přidává jako bonusy, stejně tak je i odebírá v případě postihů. I z tohoto důvodu v pravidlech doporučují pro hladší průběh dokoupit hráčům sady kostek, což lze v eshopu imago.cz, jež je s Mytagem personálně propojen.
Za koho tedy hrajete, když si nemůžete stvořit vlastního reka? Hra vám nabízí šestici předpřipravených zvídavých hobitích dobrodruhů, kteří možná nejsou mocnými čaroději či udatnými válečníky, ale mnohé zastanou. Protože je hra situována do období necelých dvacet let po událostech z knihy Hobit a odehrává se v domovině půlčíků, těmito hrdiny nevelkého vzrůstu jsou rodiče či příbuzní budoucích členů společenstva prstenu Froda, Pipina a Smíška. K nim tvůrci přidali i dva protagonisty Hobita, kteří se stanou možnými hráčskými postavami v průběhu pětice nabízených dobrodružství. A tady jsme u hlavní slabiny JPUH. Jakkoliv navržená vyprávění v sešitu Dobrodružství překypují atmosférou hobitích končin, která potěší nejednoho fanouška, samotným hráčům toho moc nenabízejí. Vyprávění jsou nejenom velice lineární ale i poměrně chudá. Je pochopitelné, že příhody buclatých maličkých hobitů nebudou plné epických bitev, avšak to, že vás Bilbo Pytlík někam pro něco pošle a třeba u toho na vás bude někdo nehezky koukat, nedejbože aby na vás zaštěkal pes, je trochu málo. Navíc pětice „questů“ předpokládá, že se družinka pokaždé zachová určitým způsobem, jenže kouzlo her na hrdiny tkví právě v tom, že o dalším směřování rozhodují v prvé řadě sami hráči. Jejich průvodce hrou a.k.a. vypravěč se tedy s trochu svobodomyslnější družinkou pořádně zapotí.
Opačným případem je vynikající kniha Kraj, která stručně a přitom dostatečně představuje prostředí hry a nabízí inspiraci pro vlastní dobrodružství. Přibližně 55 stran popisuje čtyři čtvrtky Kraje, včetně Rádovska a Starého hvozdu s jejich osídleními, významnými místy, předními usedlíky i pověrami. Společně s ilustracemi a mapami je Kraj lahůdkou pro každého zájemce o topografii zřejmě nejmilejšího koutu Tolkienova světa. Nejsilnější stránkou díla Nepitella a Perassiho a jejich spolupracovníků tak je atmosféra, která na vás dýchá takřka z každé stránky. Desítky kreseb, které se sporadicky opakují, a několik maleb nádherně ilustrují prostředí Kraje s jeho nástrahami a posíleny jsou o citáty z knih, či příhodným jazykem, který autoři při psaní užili. Navíc uvnitř sešitů i mimo ně najdete povedené detailní mapy.
Komu tedy Jeden prsten: Úvod do hry doporučit? Fanatickým milovníkům Středozemě, obzvlášť Kraje s jeho dobráckými obyvateli? To rozhodně. Protřelým hráčům her na hrdiny hledajícím nové výzvy? To už méně, pokud ovšem nechtějí vyzkoušet nějaký nový RPG systém. V tom případě směle do toho. Osobně jsem měl pocit, že je JPÚD výborný pro dětské hráče, které povede někdo dospělý a kteří si snad více užijí pohodovou náladu příhod z Kraje a vedení za ručičku v souladu s knihou Dobrodružství. Jen kdyby se ve hře tak často neřešilo pokuřování z dýmky a popíjení vyhlášených ležáků, jež půlčíci tak zbožňují. Pokud vás JPÚD zaujalo, avšak přejete si ucelenější zážitek, počkejte si na vydání plných pravidel, které je naplánováno na tento rok. Snad se svým zasazením a komponenty povede ve stejné míře, ale poskytne hráčské obci širší možnosti a propracovanější dobrodružství.
Hodnocení: 77 %
Jeden prsten - úvod do hry
Mytago
Máte předplaceno?
Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.