Mysliveček miloval ženy, Bůh ale miloval Mozarta
Il Boemo je historický film režiséra Petra Václava o životě a tvorbě hudebního skladatele Josefa Myslivečka, který byl natočen v česko-italsko-slovenské korpodukci. zaměřený zejména na jeho kariéru v Itálii.
Scenárista a režisér Petr Václav je známý především díky svým syrovým sociálním dramatům. Nyní však do kin přichází jeho nový film Il Boemo, který může na první pohled působit jako jejich protipól. Výpravný snímek o životě skladatele Josefa Myslivečka však není jen přehlídkou krásných kostýmů a dokáže jít na dřeň stejně jako předchozí Václavovy snímky
Přestože se strukturou jedná o poměrně tradiční životopisný film, hned z úvodu je jasné, že se nebude snažit divákům prvoplánově zalíbit. Extatický obličej operní pěvkyně se zde střídavě prolíná se záběry znetvořeného obličeje umírajícího skladatele. Po znepokojivém úvodu se přenášíme v čase zpět do Benátek druhé poloviny 18. století, kdy se mladý Josef Mysliveček snaží prosadit se svou hudbou. Z úplného dna postupně stoupá ve společenském žebříčku stále výš a výš, a to především díky svým milenkám. Jakmile však dosáhne vrcholu, znovu začne ztrácet půdu pod nohama. Není schopen splácet dluhy a kvůli nákaze syfilidou se mu začne rozpadat obličej. Nakonec umírá osamocen v Římě v roce 1781.
Kromě Myslivečkova dětství tedy snímek Petra Václava pokrývá téměř celou životní dráhu velkého skladatele. Autor se zaměřuje především na Myslivečkův vztah k ženám. Každý z mnoha milostných poměrů je ukázaný v jiném světle a nikdy se nejedná o jednorozměrnou sentimentální romanci. Mysliveček se stává objektem mocenských her znuděných aristokratek a účastní se dekadentních sexuálních orgií. Přesto je schopný i upřímné a duchovní lásky. Jak již bylo naznačeno výše, Il Boemo obsahuje mnoho nepříjemných a zneklidňujících výjevů. Ať už se jedná o scény erotické nebo o tu, ve které pouští Myslivečkovi žilou. Nezapomenutelná je také bizarní sekvence, kdy neapolský panovník ukazuje Myslivečkovi svoje výkaly. Syrovost reality se tedy ve filmu dostává do ostrého kontrastu s hlubokými emocionálními prožitky aktérů. Použitá hudba tento kontrast ještě zdůrazňuje a ukázky z Myslivečkových oper rozhodně patří k nejsilnějším momentům celého snímku.
Ve srovnání s nedávným Janem Žižkou je podstatně výpravnější. Přestože se povětšinou odehrává v interiérech, dočkáme se mnoha širokoúhlých záběrů na benátské kanály i na malebnou krajinu pod Vesuvem. Přestože je Il Boemo vynikající snímek plný skvělých hereckých výkonů, může být divák mírně zklamán. Nelze se totiž ubránit srovnání s Amadeem Miloše Formana, který je přece jen o několik stupňů výše. Sám Mysliveček byl dobrým Mozartovým přítelem, vědom si toho, že jeho geniality nikdy nedosáhne. Stejně tak je Il Boemo jedním z nejlepších českých filmů letošního roku, ale Amadeus je jen jeden.
Hodnocení: 78%
Il Boemo
Petr Václav
Premiéra: 20. října 2022
www.pilot-film.cz
Máte předplaceno?
Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.