Ať mečem zhyne Dalibor!

Smetanův Dalibor je mnohem více než jen romantickou tragédií s nádhernou hudbou vycházející ze středověké pověsti

Janáčkova opera, Dalibor, Bedřich Smetana, divadlo, recenze, magazín KULT*ino Brno
Divadlo

Janáčkova opera vzdala hold Bedřichu Smetanovi a uvedla 2. února 2024 jeho operu Dalibor. Ve spolupráci s velšskou operou v Cardiffu, kde je šéfem opery brněnský rodák, dnes světový dirigent Tomáš Hanus, který operu nastudoval a nyní v Brně dirigoval. Režie se ujal neméně proslulý režisér David Pountney, který se k tématu postavil se současným pohledem. Boj proti bezpráví a moci a síla lásky, to jsou totiž témata nadčasová. 

Smetanovy opery, to je pro českého diváka především hudba. Hudba vroucí, oplývající mohutnou silou, umocněnou krásnými melodickými frázemi i hutnými harmoniemi, s barevnou a působivou instrumentací. Pod vedením Tomáše Hanuse se operní orchestr rozezpíval a vzedmul do hudebních výšin, které opájely a ohromovaly sdělností a působivostí. Tyto hudební hody doplňovaly precizně sezpívané sbory, pod vedením Martina Buchty a na vrcholu této mohutné materie se skvěly pěvecké výkony sólistů, kteří byli ideálně obsazení a podávali vrcholové výkony. Alespoň pokud jde o premiérové výkony v pátek 2. února.  

Také čtěte
Sluha dvou pánů, Carlo Goldoni, Národní divadlo Brno, Mahenova činohra, Viktor Kuzník, *Magazín KULT* Brno*
Komedie dell'arte je druh improvizovaného divadla, který v renesanci vymyslel italský dramatik Carlo...

Vynikajícím Daliborem byl Peter Berger, slovenský pěvec, který v Janáčkově opeře zpívá již nejméně 14 let a jeho pěvecké umění zraje jako víno. I když je spíše tenorem lyrického ražení, dokázal chrabrému a zbrklému rytíři dát vedle citového zabarvení heroický a energický témbr. Jeho přesvědčení o právu na pomstu je pravdivé a sympatické, dokonce i tehdy, kdy vyhrožuje vyvražděním Prahy. Emoční vzplanutí je silné, ať k příteli, či k Miladě. Hlas zní kovově i kulatě a měkce, nese se prostorem koncentrovaně, s ušlechtilým témbrem. 

Janáčkova opera, Dalibor, Bedřich Smetana, divadlo, recenze, magazín KULT*ino Brno

Miladou je mu Csilla Boross, maďarská sopranistka, která spolu s Petrem Bergrem začínala v Janáčkově opeře jako sólistka před 14 lety. V roli Milady přinesla hlas heroiny, tmavě zabarvený, blyštivý soprán, objemný a hutný, do kterého dokázala dát veškerou naléhavost a zoufalství, stejně jako naopak v kalhotkové roli chlapeckou rozmarnost i nakonec něžný, láskyplný cit. Druhou ženskou rolí je postava Jitky, siroty, které se Dalibor ujal a která je mu celou duší oddána. Její role je nevděčná, opakuje v podstatě stále stejnou útočnou frázi, která zní jako polnice volající do bitvy. Dát do toho opakujícího se výstupu pokaždé jiný akcent a tvar, je téměř nadlidské, ale Jana Šrejma Kačírková to dokázala s mladistvou energií a průrazným, čistým a jasným hlasem. Čtveřici hlavních postav doplňuje postava krále Vladislava Jagelonského, který je vtipně obsazen polským barytonistou Tomaszem Koniecznym, který nezakrývá milý přízvuk. 

Také čtěte
Velký Gatsby, premiéra, Městské divadlo Brno, *Magazín KULT* Brno*
Městské divadlo Brno se třpytí jazzovými odlesky. Činoherní scénu na Lidické ulici totiž zaplňují...

Je králem, který občas pochybuje o správnosti rozhodnutí a trvá na tom, aby bylo zachováno alespoň dekórum, tedy stav a čest odsouzeného Dalibora. Pěvecky slibuje hodně, každá započatá fráze má hutnost a objem a nese se do hlediště, ale postupně se zatahuje, aby s nádechem opět nabyla na hutnosti. Nervozita, či problém s dechem, kdo ví, snad to byla jen tréma. Další postavy jsou víceméně vedlejší, přesto je jejich představitelé odváděli s obdivuhodným nasazením. V roli žalářníka Beneše si zvučným barytonem vedl výborně David Szendiuch, nosným hlasem zaujal Daniel Kfelíř jako Budivoj, velitel stráže, malou, ale dobře zazpívanou roli Vítka odvedl Ondřej Koplík a dobře si vedl i Petr Karas v roli soudce. Bylo to velmi vyrovnané obsazení, kde každý na svém místě odvedl ten nejlepší výkon, jakého byl schopen. 

Janáčkova opera, Dalibor, Bedřich Smetana, divadlo, recenze, magazín KULT*ino Brno

Režie Davida Pountneyho je ovšem zcela jiná, než je české publikum zvyklé. Přestože se tu Dalibor nehrál již mnoho let a tedy mladá a střední generace minulé provedení nemůže znát, pořád je tu v podvědomí, že Smetana, to je historie a jako taková se musí vizuálně prezentovat. Ne však britský režisér, známý svými netradičními přístupy. Zasazuje děj Dalibora do současnosti, základem je boj proti zvůli a diktatuře, kterou na jevišti akcentuje až zbytečně příliš popisně. Sbor, posílený baletem, je ozbrojen puškami, na jeviště vjíždí obrněné auto s ozbrojenci, ostře svítící do publika. Jitka, organizující Daliborovo osvobození, je influencenrka a vše postuje na internetu, což je promítáno na jevišti. Král a jeho rádcové jsou v blíže neurčených uniformách a scéna Roberta Innese Hopkinse tu je až příliš realistická, pokud jde o velký naleštěný soudní sál. O to kontrastněji působí surrealistické obrazy, které se zjevují Daliborovi. Přímo do zasedací síně soudu přijíždí harfa s hrající harfistkou, anděl s obrovskými křídly hraje houslové sólo a druhé sólo na violoncello. Stejně neskutečně působí i cela Daliborova, jakási velká ptačí klec, do které opět vchází hrající trio a která se na konci rozsype. „Ať mečem zhyne Dalibor“ ………a zdivočelá soldateska vtrhne do cely a prostřílí ho jako řešeto. …….pak už těžko ho asi povedou v průvodu do hrobu, jak velí mrav a jeho stav.

Také čtěte
Jenom konec světa, HaDivadlo, Brno, Jean-Luc Lagarce, *Magazín KULT* Brno*
V některých návštěva rodičů vyvolává nelibé pocity , jin í si pobyt na místě, kde vyrůstal i v...

 

Závěr opery působí poněkud podivně. To, že inscenátoři použili původní Smetanovo řešení a Dalibora popravili hned po umíráčku, má logiku. Jeho imaginární setkání vleže s umírající Miladou a Jitka zastřelená na jejich tělech, to už je spíš jakési východisko z nouze.  Ale budiž, proč ne, doplňuje to a uzavírá logicky koncept, který režisér zvolil. Přínosné je, že nad jevištěm běží titulkovací zařízení jak v češtině, tak v angličtině. Jen otázky budí jakási obrozenecká „staročeština“, která se nijak nepotkává s inscenačním záměrem režiséra. Vtírá se otázka, když už tedy přehození děje do současné doby, nechtělo by to už dotáhnout záměr do konce a dát inscenaci i soudobou řeč? Angličtina na titulcích je v každém případě soudobá. Ale to už by byl asi příliš velký zásah, tak tedy příště, až se zase bude slavit nějaké kulaté výročí. Protože Smetanova hudba přetrvá věky a jakékoli inscenační ztvárnění.  


 Karla Hofmannová

Janáčkova opera, Dalibor, Bedřich Smetana, divadlo, recenze, magazín KULT*ino Brno

Hodnocení: 90 %


Bedřich Smetana
Dalibor
Janáčkovo divadlo / Opera

O představení
 

Divadla

Rooseveltova 1, Brno

Další představení v místě

Divadlo
Janáčkovo divadlo
Divadlo
Janáčkovo divadlo
Divadlo
Janáčkovo divadlo
Divadlo
Janáčkovo divadlo
Magazín KULTINO*. Máte předplaceno?

Máte předplaceno?

Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.

Mohlo by vás zajímat

Top
Recenze
Hudba
Po dlouhých šestnácti letech přichází legendární britská kapela The...
Recenze
Divadlo
S bodavou satirou a ironií zkoumají aktuální trendy mladých lidí, jako...
Recenze
Zábava
Středozem J. R. R. Tolkiena je zemí zaslíbenou nejen literatuře a...
Recenze
Divadlo
„Vzbudil jsem se s její rukou v kalhotách.“ Takto tehdy 19letý...