Martin Hanák z NICKNACK: Revoluce ve vratných kelímcích
Letní festivaly nebo sportovní akce si jen těžko umíme představit bez kelímku s dobrým nápojem v ruce. Vratné plastové kelímky už od roku 2011 na české a slovenské akce dodává firma NICKNACK. Jaká je nejžádanější velikost kelímků nebo jak se mu spolupracuje s bratrem, na to odpovídá spoluzakladatel firmy Martin Hanák
Proč je váš kelímek s klipem považován za nejlepší v EU? Co je na něm tak výjimečného?
Kelímek NICKNACK jsme navrhli a vyrobili tak, aby byl pro návštěvníky akcí maximálně přívětivý a pohodlný, ať se nacházejí na festivalu, open-airu, stadionu, v zooparku, ve městě nebo třeba v letním kempu. Kelímku jsme vymysleli unikátní závěsný klip, díky kterému jich můžete do sebe zaháknout hned několik a tím v jedné ruce odnést naráz až pět nápojů. Nepotřebujete potom jednorázové nosiče. Kelímek si navíc můžete pohodlně zaklesnout třeba za pásek nebo kapsu. Pak si můžete pohodlně odskočit, zatleskat kapele nebo něco sníst. V Evropě je tento kelímek výjimečný a těší mě, že si nachází své zákazníky například i v Izraeli nebo Austrálii.
Jaké typy produktů má NICKNACK v portfoliu a jak se liší od konkurence?
Aktuálně máme v portfoliu patnáct produktů. Základní jsou čtyři velikosti kelímků s klipem především na studené nápoje. V Česku a na Slovensku jsou nejžádanější velikosti 0,5 a 0,3 litru. V sortimentu máme i půllitrový kelímek bez klipu. V zahraničí však více využíváme ostatní velikosti v čele s kelímkem o objemu 0,4 litru. Před třemi lety jsme naši rodinu rozšířili o linii HOT CUP na teplé nápoje, opět ve čtyřech velikostech od 0,1 po 0,4 litru, kelímky se navíc dají uzavírat. Zajímavým produktem je SHOT, kelímek z polykarbonátu na tvrdý alkohol, také s klipem. Uzavřeli jsme strategické partnerství s RE-krabičkou a nabízíme tak i kvalitní vratné misky na jídlo.
Proč je Hot Cup kelímek tak žádaný a pro koho je specificky navržen?
Mám nesmírnou radost, že se nám Hot Cup povedlo vyvinout. Přišel na trh v ideální čas. Například v Německu musí být provozy od roku 2023 schopny nabídnout a naservírovat nápoj do vratného obalu. Kavárenský segment je velmi silný, ale i festivaly jsou čím dál aktivnější. Například největší slovenský hudební festival Pohoda používá Hot Cupy ve všech svých zhruba 17 kavárnách. Momentálně jednáme s městem Brnem o zavedení Hot Cupů na adventních trzích. Ve spolupráci s RE-kelímkem šíříme naše Hot Cup kelímky do kaváren, restaurací, kantýn a firem. Mají jednotný design a můžete je vracet v celé síti zapojených podniků. Hot Cup kelímky vyrábíme a potiskujeme zákazníkům na míru, a tak tvoříme krásné zákaznické série, které si často lidé nechávají a dále využívají pro své osobní účely.
Čím vratné kelímky prospívají životnímu prostředí a ekologii?
Jednou z klíčových hodnot firmy NICKNACK je udržitelnost. Z mnoha studií plyne, že vratný obal je ekologičtější než jednorázový. Musíte ho ovšem používat dlouhodobě. Naše kelímky je skutečně možné používat dlouhé roky. Například na festivalu Pohoda v Trenčíně, kam dodáváme kelímky od roku 2014, jsem loni osobně dostal pivo do kelímku, který jsme pro festival vyrobili právě v tomto roce. Poznám to podle grafického designu a datumovky na dně kelímku. Od promotérů akcí víme, že po zavedení vratných kelímků se na akcích nevytvoří desítky až stovky tun plastového odpadu. Společnosti jako Plzeňský Prazdroj nebo Heineken mají otázku udržitelnosti ve svých programech a zcela jasně razí cestu vratných obalů na veřejných akcích. I mnohá města a obce již jasně a striktně jdou touto cestou. Všichni totiž ví, že nejlepší odpad je ten, který vůbec nevznikne.
Jaké segmenty trhu jsou pro NICKNACK nejzajímavější a kam nejčastěji kelímky dodáváte?
Náš nápad původně stál na festivalech, protože naším cílem vždy bylo pomoci vyčistit festivalové a koncertní areály od záplavy jednorázových plastů. Letní festivaly, open airy a koncertní turné jsou stále naším nejvýznamnějším segmentem. Zrovna nám začíná nejrušnější období roku, festivalová sezóna, která startuje v květnu a končí v říjnu. Hned za festivaly však máme stadiony a arény, sportovní akce všeho druhu, zoologické zahrady, akce ve městech a podobně. V zimě pak nastupují vánoční trhy ve městech, kterých rok od roku přibývá.
Jak se to stalo, že dva bratři dokázali vybudovat úspěšnou firmu? Nehádáte se někdy?
To je dobrá otázka. Slyšel jsem o případech, kdy spolu sourozenci podnikat nemůžou, protože se zkrátka nesnesou. Ani u nás to nebylo vždy jednoduché, ale nápad rozjet NICKNACK byl nás obou stejným dílem. Každý jsme se tehdy nacházeli v jiné životní situaci, ale díky obrovskému nadšení pro věc jsme postupně začali tvořit fungující společnost. A právě to nadšení nás dovedlo k úspěchu. Za tím vším stojí ohromná spousta práce, samo to do klína, jak se říká, nikomu nespadne. Později jsme si s bratrem rozdělili kompetence a každý z nás dnes vede svůj tým, já obchodní, brácha produkční. Neobešli bychom se samozřejmě bez fungujícího týmu zaměstnanců.
NICKNACK s.r.o.
Olomoucká 888/164, 627 00 Brno
nicknack.cz
Je spoluzakladatelem a klíčovou osobou firmy NICKNACK, která v Česku prorazila s inovativními vratnými kelímky. S bratrem vymysleli unikátní vratný kelímek s klipem. Pod jeho vedením se firma rozrostla a kromě kelímků na studené nápoje nabízí i specializované produkty jako Hot Cup na kávu. Martin je také hnacím motorem rozvoje společnosti do zahraničí.