Marie Antoinetta láká na úchvatný vizuál
Byla příliš mladá na intriky evropské politiky, ale učila se rychle. Osudy slavné dcery Marie Terezie, která byla provdána do Francie
Marie Antoinetta byla pro filmové tvůrce vždy hodně atraktivní osobnost. Její životní cesta je plná zvratů a dramat a dá se na ní postavit velmi zajímavá podívaná. Dokazuje to i hodně snímků, které v předešlých dekádách vznikaly. V roce 2022 se svou trochou do mlýna přispěla i francouzsko-britská produkce a uvedla osmidílný seriál pod režijní taktovkou Geoffreye Enthovena a Pete Travise.
Příběh je zde vystavěn tak, jak jej většina diváků už zná: mladičká Marie Antoinetta, dcera Marie Terezie, je provdána na francouzský dvůr. Obklopena cizím prostředím a etiketou, která se natolik liší od té vídeňské, si jen velmi pomalu zvyká. K pohodě nepřispívají ani napjaté vztahy mezi šlechtou a nezájem ze strany jejího manžela, budoucího krále Ludvíka XVI.
Autoři snímku měli šťastnou ruku již při samotném castingu. Hlavní role se zde zhostila herečka ruského původu, Emilia Schüle, která si bez pochyb krade každou scénu pro sebe. V roli vystrašené, ale vnitřně silné dívky je mimořádně přesvědčivá a přirozená. Divákovi nedělá potíže se s ní sžít a vnitřně s ní soucítit. I Louis Cunningham jako Ludvík zde odvádí dobrý výkon, i když ve stínu své herecké kolegyně čas od času zaostává.
Velkým tahákem celého seriálu je propracovaná vizuální stránka. Nádherně nasnímané interiéry se snoubí s bohatou paletou barev a opulentními kostýmy. Autoři seriálu tak dávají na odiv pompézní život tehdejší šlechty v kontrastu s jejich vnitřními dilematy. Svůj díl práce odvedla i krásna hudba, která zde podporuje každou scénu a zdařile podtrhuje atmosféru všech epizod. Za zmínku stojí již úvodní titulková pasáž v bludišti, která působí téměř až snivě.
Zatímco formálně lze seriálu vytknout jen velmi málo věcí, obsahově působí dílo trochu rozpačitě. Prvotní snahou scénáristů je zaměřit se na vzájemné vztahy mezi postavami a samotný život Marie Antoinetty. Bokem tak jde společenská situace ve Francii i celkový politický kontext. Důsledkem toho jsou i menší či větší historické nesrovnalosti, kterých si pozornější divák možná všimne.
Toto nemusí být ještě nutně chyba, podobně přece v roce 2006 vystavěla svoji Marii Antoinettu již režisérka Sofia Coppola. Problémem je, že tyto vztahy a intriky nedokážou spolehlivě a bez hluchého místa utáhnout celých osm dílů. Emoce ne vždycky fungují, chemie mezi některými osobnostmi vypadá nedůvěryhodně. Děj pak působí velmi rozvlekle, bez náboje a místy může nudit – o to víc, když se s poslední epizodou dovtípíte, že seriál zřejmě bude pokračovat druhou sérií.
Marie Antoinetta je spíš krásně nasnímaným a kvalitně zahraným dobovým dramatem než historickým seriálem. Víc než skutečným událostem, které nakonec stály královnu život, se věnuje vztahům a rozkolům na francouzském dvoře. Pokud divák hledá právě to, pravděpodobně nebude zklamaný. Pořád však může velmi pozvolně plynoucí příběh časem otupit jeho pozornost. První série zahrnuje jenom počátečních několik let Mariiny vlády, které jsou zbytečně zředěné do osmi epizod. Kdyby stejní tvůrci a se stejnými proprietami stvořili filmovou verzi, určitě by se jednalo o fascinující dílo. Takto můžeme jenom doufat, že s druhou sérií se dočkáme dravějšího a napínavějšího scénáře.
Hodnocení: 70 %
Marie Antoinetta
Geoffrey Enthoven, Pete Travis
09. 09. 2023 Česká televize
IMDB: 73 %
ČSFD: 68 %
Máte předplaceno?
Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.