Lásku k hudbě a zpěvu jsem dostala do vínku patrně omylem
V následujícím rozhovoru se vám představí Tereza Válková, hlavní sbormistryně Czech Ensemble Baroque, a prozradí vám něco o svém působení v hudební sféře. Dozvíte se také, co je tak zvláštního na barokní hudbě, a lehce zabrousíme i do osobního života.
Jak jste se stala milovnicí hudby a zpěvu?
To jsem asi nějak dostala do vínku – patrně omylem. Vykřikovat nesouvislé melodie jsem (dle očitých svědků) začala velmi záhy a pozorné publikum jsem vyžadovala již v mateřské škole. Tato forma a rozsah poruchy je poměrně velkou záhadou, protože krom jedné tety je náš rod prakticky nehudební.
Co vás fascinuje na barokní hudbě?
Fascinuje mě i předbarokní hudba a světlé výjimky z hudby pobarokní, ale asi nejvíc oceňuji nezměrnou kreativitu skvělých autorů v rámci striktně daných mantinelů. To, jak v barokní hudbě má vše svůj pevný řád, logicky daný rámec a pak ten paradox, že vlastně nejkrásnější je to, co z tohoto rámce vykročí. Druhá věc, která mě hned napadá, se týká hudby vokální, a to je fascinace a oddanost autorů zhudebňovanému textu – mnohovrstevnatost mnohdy metaforických sdělení, která svědčí o hlubokém porozumění a vzdělanosti.
Které nastudování by pro vás bylo výzvou a proč?
Své interpretační sny si (a to je velký luxus privátních těles s vlastní dramaturgií) plním tak nějak za běhu života. Strašně jsem toužila nejprve po zásadních dílech jako Bachova Mše h moll či Händelův Mesiáš, když byly tyto mety zdolány, zatoužila jsem po komornějších dílech zejména raného baroka či renesance, pak jsem objevila pro mě dosud neznámé autory, jako je Mateo Flecha – a je mým velkým snem natočit CD s jeho Ensaládami. Už to bylo dva roky takřka na spadnutí, ale bohužel vše překazil covid. No aspoň se mám dál na co těšit.
Co nejraději děláte ve svém volném čase?
Svůj volný čas věnuju nejraději našim zvířátkům. S pejsky landseerem Brixim a pyrenejským horským psem Monteverdim chodíme cvičit k psímu kouči, jezdíme po výstavách, připravujeme se na zkoušky poslušnosti a s Montýskem bych ráda začala dělat canisterapii. Tak doufám, že to vyjde. Mám taky hejno nalezených kočiček a těm se věnuji převážně tím, že jim v noci sloužím jako vyhřívaná, ergonomicky tvarovaná podložka. Bylo mi velkou ctí maličko se podílet na založení Charitativního kočičího spolku Kryšpín, který pomáhá méně šťastným kočičkám v útulcích. To mě naplňuje.
Czech Ensemble Baroque
profesionální ansámbl, zabývající se stylovou interpretací děl starších slohových období v autentické interpretaci na dobové nástroje
Lázy 14,
Loučka 756 44,
Czech Republic
https://www.ebcz.eu/
vystudovala mimo jiné zpěv na Masarykově a Ostravské univerzitě a dirigování sboru na Univerzitě Karlově. Věnuje se převážně dobově poučené interpretaci staré hudby a je hlavním sbormistrem Czech Ensemble Baroque, pod jehož hlavičkou založila vokální kvintet. Je hlavní koordinátorkou činnosti CEB, ale i projektů Letní škola barokní hudby, Třebíčský operní festival a Bacha na Mozarta!. Nejnověji je také viceprezidentkou České asociace nezávislých hudebníků klasiky a jazzu.