Jsme posedlí spokojeným zákazníkem

Bespoken, Michal Zmrzlý, pánské a dámské oděvy, rozhovor, magazín KULT* Brno
Móda

Spoluzakladatel a jednatel společnosti Bespoken Michal Zmrzlý se již šestým rokem věnuje šití pánských a dámských oděvů na míru. Razí přitom koncept stále populárnější slow fashion neboli pomalé módy. A jelikož se Bespokenu daří natolik, že jeho majitelé otevřeli svůj první kamenný obchod, nedalo nám to a položili jsme panu Zmrzlému pár otázek.

Co vás ke krejčovině vlastně přivedlo?

Bespoken jsme založili s dlouholetým kamarádem, protože nám v Česku chyběla jednoduchá platforma pro objednávání košil on-line. Chtěli jsme zjednodušit proces nákupu kvalitních košil na míru. Do projektu jsme přitom šli jako každodenní „uživatelé“ košil a začali jsme vlastně nabízet to, co sami nejraději nosíme. Postupně jsme rozšířili portfolio koncových zákazníků o firmy a začali s výrobou sportovních sak a obleků.

Čím je Bespoken unikátní?

Košile a formální oděvy jsou naše velké hobby. Od startu Bespokenu jsme vyzkoušeli mnoho výrobců látek a krejčích. Víme, jak se šije v Česku, Polsku, Portugalsku, ale i v Číně, Indii nebo Turecku. Díky tomu máme už poměrně bohaté know-how a umíme klientům poradit a vybrat pro ně to nejlepší. Nabízíme jen to, co sami nosíme (nebo co bychom nosili) a náš klientský servis je za hranicí běžných krejčovských konvencí. Jsme posedlí spokojeným zákazníkem. A naším cílem je prodávat oblečení, na jehož nošení se budete vysloveně těšit.

Bespoken, Michal Zmrzlý, pánské a dámské oděvy, rozhovor, magazín KULT* Brno

Co vás přimělo k otevření showroomu v Minské ulici?

Od začátku projektu Bespoken jsme si pohrávali s  myšlenkou vlastního kamenného obchodu. Rádi se s  našimi zákazníky setkáváme a  poznáváme je osobně. Web Bespoken.cz má svoji stálou klientelu, ale cítíme, že dospěl čas i na kamennou prodejnu, kde si zákazníci mohou látky prohlédnout a kde jim můžeme osobně poradit.

Takže se Bespokenu daří?

S  rozvojem Bespokenu jsme moc spokojení. A to navzdory pandemiím a krizím, které přiměly mnoho známých značek redukovat záběr, nebo dokonce opustit trh. Naší velkou výhodou byl on-line prodej. Od začátku jsme se shodli, že preferujeme postupný organický růst značky. Bespoken vznikl jako projekt dvou společníků bez investorů a bez externího financování. Díky tomu máme plně pod kontrolou postupný scaling produkce a můžeme se dostatečně věnovat získávání know-how ohledně produktů, než je nabídneme zákazníkům. Jednoduše nechceme nic uspěchat a nabízet něco, o čem nejsme stoprocentně přesvědčeni a co bychom si na sebe nevzali. No a růst firmy nám v posledním roce umožnil se posunout o krůček dál a otevřít kamennou prodejnu.

Vyvíjí se formální pánská móda v čase? Jaké jsou vlastně aktuální módní trendy?

V  posledních pěti letech vnímáme poměrně silný vývoj módních trendů. Covidové období přineslo znatelné uvolnění v požadavcích na formální oděvy. Předchozí tři roky se tak nesly v méně formálním duchu. To je ale přirozené. Máme za to, že móda nemá být vynucená. Má být přirozená a reagovat na náladu a dění ve společnosti. Jsme velcí fanoušci přístupu „nosím to, co se mi líbí a co mi dává smysl“ namísto „nosím to, co mi diktuje zvyk“. V  posledních měsících ale začínáme opět evidovat vyšší zájem o formální oblečení. Vnímáme, že zákazníci mají hlad po tom vypadat dobře. Zvyšuje se zejména poptávka po smart casual. Kravatu vídáme už jen zřídka. Vzorovanou košili se sportovním sakem a kapesníčkem naopak čím dal častěji.

Co je slow fashion a proč má smysl?

Označení „fast fashion“ se začalo používat v  průběhu devadesátých let, kdy masová výroba oděvů akcelerovala. Je tak nazývána velmi levná a lehce dostupná móda, která se vyrábí v obrovském množství, bez ohledu na životní prostředí nebo na pracovní podmínky zaměstnanců. Ročně je takto údajně vyprodukována více než miliarda kusů oblečení.

V poslední době však móda znatelně „zpomaluje“. Udržitelná pomalá móda (slow fashion) je skloňována v médiích stále častěji a zejména v poslední době se z ní stává žhavé téma. V jádru jde o uvědomělý a zodpovědný přístup k módě, který by se dal shrnout slovy „méně je více“. Nejvýraznější je přitom akcent na kvalitu výrobků a co nejmenší dopady na životní prostředí. Jednoduše upřednostnit kvalitu před kvantitou. Kupovat oblečení méně často, ale o to kvalitnější, u kterého známe původ a víme, že jeho výroba proběhla za etických podmínek. Kromě dobrého pocitu si ale se slow fashion módou kupujete i kvalitní kus oblečení, které vydrží dlouhé roky a mnoho desítek nošení. V průměru tedy utratíte za oblečení méně. Bespoken přitom stavíme pouze v  souladu s principy slow fashion. Vybíráme látky s minimální uhlíkovou stopou, oděvy jsou šity za férových podmínek (aktuálně v  Portugalsku a Turecku) a s maximálním důrazem na kvalitu a „trvanlivost“.

Bespoken, Michal Zmrzlý, pánské a dámské oděvy, rozhovor, magazín KULT* Brno

Bespoken s. r. o.

Adresa showroomu:
Minská 5, Brno 616 00
web: https://www.bespoken.cz/

Bespoken, Michal Zmrzlý, pánské a dámské oděvy, rozhovor, magazín KULT* Brno
Michal Zmrzlý

chtěl být jako dítě pilotem dopravního letadla a nosit uniformu. Po škole však namísto letadel řídil lidi v oblasti financí. Přesunul se do korporátní sféry a vedle toho založil agenturu dopravující dámy na nákupy levné módy do zahraničí. Postupně si uvědomil, že nechce podporovat nadměrnou spotřebu oblečení. I proto založil s kamarádem Ludvíkem v roce 2018 Bespoken.

Celoroční předplatné magazínu KULTINO* Brno

Roční předplatné

4x do roka do vaší poštovní a e-mailové schránky

Mohlo by vás zajímat

Top
Rozhovor
Film
„Dokonalá demokracie není možná, protože neexistuje dokonalý člověk...
Top
Rozhovor
Festival
Inspirační fórum je diskusní platforma Mezinárodního festivalu...
Rozhovor
Vzdělávání
Vyvíjet vlastního chatbota se mu zdálo zbytečné, teď jeho Kanbu.ai...
Rozhovor
Vzdělávání
Po 17 letech fotografické praxe se neleká žádného žánru a své...