Jestli měl v posledních měsících nějaký film předpoklady dostat před velké plátno i diváky, kteří jinak přítmí kinosálů příliš neholdují, byl to Matrix Ressurections. Pro mnoho dnešních čtyřicátníků totiž původní Matrix znamenal kinematografickou zkušenost, která do značné míry formovala jejich vztah k popkultuře. A i z toho pramení rozčarování až naštvanost řady z nich.
Zdaleka ne všichni lidé, kteří se považují za filmové fanoušky, mají chuť, možnost a čas sledovat nejnovější trendy na poli audiovize. Už několik let se skloňuje nepřitažlivá předpona „meta“. Tvůrci vysokorozpočtových spektáklů jsou si vědomi dějin kinematografie, konkrétního žánru nebo franšízy a neváhají to dát prostřednictvím odkazů a více či méně skrytého pomrkávání na „zasvěcené“ najevo – a to nad rámec toho, co zpravidla nazýváme postmodernou. Ti nejodvážnější z nich z toho dokonce udělají hlavní téma daného snímku. Lana Wachowski se prostřednictvím čtvrtého Matrixu postavila do jejich čela.
Ještě coby polovina sourozenecké dvojice Wachowských natočila Lana v roce 2008 Speed Racera, v němž se kombinoval rodinný film se frenetickým sportovním dobrodružstvím. Byl z toho finanční propadák. I s odstupem let je přitom patrné, o jak vizionářské dílo v mnoha směrech šlo. S trochou nadsázky se tudíž dá říct, že Matrix Ressurections navazuje i na něj.
Jedním z palčivých problémů současného hollywoodského studiového systému je, že drtivou většinu své pozornosti a prostředků věnuje generickému chrlení dalších a dalších pokračování, prequelů, „velkých návratů“. A když už tomu tak není, sází alespoň na populární literární nebo videoherní předlohy. Od premiéry prvního Matrixu už sice utekly více než dvě dekády, srovnatelně významný, skutečně původní (inspiraci v cyberpunku nechejme protentokrát stranou) a zároveň úspěšný film se ovšem za tu dobu v kinech neobjevil.
Lana Wachowski na tento fakt upozorňuje. Matrix Ressurections je totiž v první řadě filmem-argumentem. Uvědomuje si obří fanouškovská očekávání, ale ani v nejmenším se jim nesnaží dostát. Vrací jim je jako bumerang, který nejednomu nepřipravenému divákovi vyrazí dech, pokazí náladu a donutí jej žehrat nad cenou vstupenky. Autorka natočila takový Matrix, který nikdo nečekal. Plný polopatických reminiscencí a doslovných citací především prvního dílu. Občas neváhá celý kult kolem něj až zesměšnit (bullet time). A aby toho nebylo málo, revolučnost původní akčních sekvencí je ta tam.
Oblíbené rozdělování uměleckých děl na „dobré a špatné“ je v případě čtvrtého Matrixu zcela mimo původní autorský záměr. Bude to znít pateticky, ale jeho význam pro hollywoodskou kinematografii a médium filmu jako takového zřejmě posoudí až následující generace oborových vědců. A možná i diváků.
Hodnocení: 60 %
The Matrix Resurrections
(IMDb 57 %, ČSFD 54 %)
Akční / Sci-Fi
USA, 2021, 148 min
Režie: Lana Wachowski
Scénář: Lana Wachowski, David Mitchell, Aleksandar Hemon
Kamera: Daniele Massaccesi, John Toll
Hudba: Johnny Klimek, Tom Tykwer
Hrají: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Yahya Abdul-Mateen II, Jonathan Groff
Máte předplaceno?
Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.