Co dětem pomáhá rozumět penězům? Často je to kapesné
Přes 700 korun měsíčně dostávají v průměru české děti a dospívající jako kapesné od svých rodičů, ukázal průzkum Partners Banky. Kapesné dětem dává 8 z 10 rodičů. Dospělí, kteří pokračují ve studiích, od rodičů průměrně dostávají bezmála 2 800 korun. Třetina rodičů kapesné dětem podmiňuje, například prospěchem nebo domácími pracemi.
Stejně jako je důležité umět číst, psát, počítat a ovládat cizí jazyky, je důležité znát hodnotu peněz a umět s nimi správně hospodařit. Zatímco úroveň znalostí mladých lidí se stále zlepšuje, paradoxně největší neochotu se vzdělávat a zlepšovat v oblasti finanční gramotnosti projevují často lidé středního věku.Jarní průzkum Partners Banky realizovaný agenturou Ipsos ve všech krajích České republiky přesto ukázal, že většina rodičů se snaží zdravé finanční návyky u svých dětí vypěstovat – ať už tím, že s dětmi nad otázkou peněz diskutují, či přímo prakticky pomocí hospodaření s jejich vlastními penězi, tedy s kapesným.
Co se v mládí naučíš
Zásadní vliv v prvopočátcích budování finanční gramotnosti u dětí mají jejich rodiče. Děti jsou totiž zvyklé pozorovat a následně přebírat návyky a vzorce ze svého okolí. Z průzkumu vyplývá, že více než polovina dotazovaných rodičů s dětmi ve věku od 6 do 17 let diskutuje o hodnotě peněz, 43 % za učební pomůcku pro vybudování finanční gramotnosti považuje kapesné a celkem 13 % rodičů zapojuje své děti do plánování rodinného rozpočtu.
„Je nesmírně důležité už malým dětem vysvětlovat, jak peníze skutečně fungují, aby už od útlého věku vědly, že se zázračně neobjevují v bankomatu, odkud je můžeme vesele donést do hračkářství. Dětem je potřeba ukázat, že za penězi stojí práce, úsilí, ale i odpovědné hospodaření. Pokud si dítě osvojí základy finanční gramotnosti už v útlém věku, má mnohem větší šanci, že bude v budoucnu svým financím dobře rozumět a dokáže předcházet nejrůznějším finančním problémům,“ popisuje obchodní ředitelka Partners Banky Lada Kičmerová. Podstatnou roli v tomto ohledu hrají i školy. Právě učitelé často vyhledávají odbornou pomoc a rezervují pro své studenty lekce Partners finanční gramotnosti – těch už bylo v roce 2024 odškoleno 350 a vyslechlo je skoro 8,5 tisíce posluchačů.
Kapesné aneb nejlépe se učí praxí
Jednou z nejčastěji využívaných forem učení dětí finanční gramotnosti je kapesné. Možnost nakládat s vlastními financemi totiž děti učí zodpovědnosti i samostatnosti. Téměř dvě třetiny českých rodičů ho dětem dává pravidelně každý měsíc, 36 % rodičů pak kapesné dětem dává nárazově. Necelých 70 % rodičů s dětmi diskutuje o tom, za co můžou peníze utratit. Průměrná výše kapesného se i podle průzkumu odvíjí od věku dítěte. Zatímco u dětí ve věku 6–14 let se průměrné kapesné pohybuje kolem 500 korun měsíčně, u středoškoláků částky často převyšují hranici tisíce korun. Více než polovina všech dotazovaných rodičů uvedla, že výše kapesného jejich dítěte je pevně dána a nijak se nemění, třetina jej ale podmiňuje. „V mnoha rodinách funguje forma pozitivní motivace, kdy je kapesné podmíněno splněním určitých úkolů. Nejčastěji se jedná o domácí práce nebo dobrý prospěch ve škole. Tento přístup děti nejen učí hodnotě peněz, ale také je motivuje k zodpovědnosti a rozvíjí jejich pracovní morálku. V Partners Bance jsme proto do naší bankovní aplikace pro dětské účty zakomponovali funkci odměn, která rodičům umožňuje jednoduše zadat úkol a stanovit termín a výši odměny za jeho splnění. Dítě si tak může jednoduše přivydělat třeba za úklid pokoje nebo venčení psa. Odměna se automaticky připíše na dětský účet ve chvíli, kdy daný úkol dítě i rodič označí za splněný,“ doplňuje Lada Kičmerová.
Dát dětem důvěru
Podle průzkumu Partners Banky zřídilo 57 % českých rodičů svým dětem ve věku od 6 do 17 let vlastní bankovní účet a k němu příslušnou platební kartu. Většina dětí, které disponují bankovním účtem a platební kartou, využívá také bankovní aplikaci. „Vlastní bankovní účet a bankovní aplikace děti učí finanční odpovědnosti a poskytuje jim praktické zkušenosti s hospodařením s penězi. Než si ale dítě osvojí všechny potřebné znalosti, je důležité, aby měl rodič jeho finance pod kontrolou,“ doporučuje Lada Kičmerová.
O projektu Partners finanční gramotnost
Partners finanční gramotnost (PFG) je neziskový projekt založený v roce 2011 pod názvem Den finanční gramotnosti, kterým finančně-poradenská společnost Partners reagovala na nízkou finanční vzdělanost Čechů. Za tu dobu byly odškoleny tisíce lekcí ve více než stovce měst České republiky od mateřských, základních, středních a vysokých škol, přes komunitní centra, domovy seniorů, věznice a soukromé firmy až po mnoho dalších institucí. Naši profesionální lektoři splňují certifikaci ČNB a zvyšují finanční vzdělanost všem lidem od dětí po seniory. Školení jsou bezplatná.
Radim Prokeš, PFP
Lektor finanční gramotnosti od roku 2013 a zároveň i finanční poradce od stejného roku. Spolumajitel poradenské kanceláře Prokeš, Komenda, Ježek s.r.o. působící pod Partners Financial Services, a.s. www.PKJoffice.cz
- Proškoleno bylo 39 tisíc posluchačů
- Lekce školí 240 profesionálních lektorů
- Doposud se projekt PFG zastavil v 115 městech po celé ČR