Aftersun umí udržet tajemství

Díky svému křehce impresivnímu vyprávění a ohromující empatii se stal diváckým hitem desítek festivalů

Aftersun, Charlotte Wells, film, magazín KULT* Brno
Film

Filmů, jejichž zápletka se točí kolem dovolené v turistickém resortu, už bylo natočeno mnoho. Stojí většinou na podobných základech, nezřídka jde pouze o to, jak konkrétně tvůrci se zvolenou premisou naloží, čím vším se ji rozhodnou ozvláštnit. Na protagonisty britského dramatu Aftersun žádné divoké zvraty nečekají. Kouzlo jednoho z nejoceňovanějších snímků poslední doby spočívá v něčem jiném.

Že filmaři (a umělci obecně) své postavy rádi posílají na dovolenou, je svým způsobem pochopitelné. Možnost vytrhnout je z jejich přirozeného prostředí, přesunout je jinam a  do atypických situací, jim nabízí šanci rozehrát časoprostorem jasně ohraničenou zápletku, případně dát protagonistům povel k  zastavení se a  rekapitulaci vlastní existence. Uplatnění takového postupu slouží jednak žánrovému filmu (typicky letním komediím nebo survival hororům), jednak té kinematografické kategorii, již jsme si zvykli označovat za artovou.

Záleží i na tom, zda k formativní situaci dojde až mimo bezpečí a  rutinu domova (ohrožení mohutnou lavinou ve Vyšší moci Rubena Östlunda), nebo už ji protagonisté řeší a dovolená jim má pomoct se s ní nějak popasovat. Tak tomu bylo například v  rakouském dramatu Smysl života, kde se manželé středního věku trápili kvůli marné snaze počít dítě. S Aftersun je situace složitější. Jeho výklad totiž zůstává otevřený.

Aftersun, Charlotte Wells, film, magazín KULT* Brno

Do tureckého letoviska přijíždí rozvedený otec se svou jedenáctiletou dcerou. Jeho mládí a její bezprostřednost vedou k tomu, že navenek vystupují spíše jako kamarádi. Iluze prázdninové pohody přitom neovlivňuje jen ostatní hosty letoviska, ale i diváky. Dlouho to vypadá, že sledujeme téměř bezdějové vzpomínání na pár dovolenkových dní u moře, kdy největší potíž spočívá v  tom, že pokoj obsahuje pouze jednu postel. Tak jednoduché to ale (nejspíš) není.

Také čtěte
Život pro samouky, film, recenze, Jitka Rudolfová, Barbora Seidlová, Jana Plodková, magazín KULT* Brno
Režisérka a scenáristka Jitka Rudolfová dosud na poli celovečerního filmu nikdy vysloveně nezklamala...

Debutující skotská režisérka Charlotte Wellsová si libuje ve snímání postav z těsné blízkosti, pomlkách, promluvách mimo obraz, z  jehož rámu se protagonisté často ztrácejí, aniž by to znamenalo konec jejich dialogu. Řadu informací navíc získáváme díky časově neukotveným záznamům na kameře, kterou má ústřední dvojice s sebou. Neustále se tak doplňuje nebo přepisuje, co jsme do té chvíle považovali za dané. Recenzenti se většinou shodují, že ústředním tématem Aftersun jsou otcovy kulminující psychické problémy a nenápadné stopy toho, že se brzy nevyhnou ani jeho dceři. Na to, abychom mohli vynášet jednoznačné závěry, toho ovšem především o  otci (výborně zahraném vycházející hereckou hvězdou Paulem Mescalem) víme příliš málo. Těžko to však autorce filmu vyčítat. I  díky určité tajemnosti se jí totiž podařilo odstartovat svou kariéru dílem, jež může správně naladěné publikum zasáhnout s  nebývalou intenzitou.

Aftersun, Charlotte Wells, film, magazín KULT* Brno

Hodnocení: 80%

IMDB: 77% 
ČSFD: 76%

Aftersun
Charlotte Wellsová
Premiéra 18. května 2023
www.aerofilms.cz

Magazín KULTINO*. Máte předplaceno?

Máte předplaceno?

Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.

Mohlo by vás zajímat

Top
Recenze
Knihy
Máte doma malého kouzelníka či čarodějku? Nebo jste sami propadli...
Top
Recenze
Film
Před pár dny se v kinech objevil snímek, který je pokračováním...
Recenze
Hudba
Po dlouhých šestnácti letech přichází legendární britská kapela The...
Recenze
Divadlo
S bodavou satirou a ironií zkoumají aktuální trendy mladých lidí, jako...