Výstaviště ovládli vynálezci. Úspěch měl humanoidní robot i vzdušná kosatka
Vynálezci a kutilové všeho druhu se předposlední víkend v říjnu sešli na brněnském výstavišti, aby veřejnosti předvedli své výtvory. Hned u vstupu si návštěvníci mohli dát trochu do těla při šlapání na kolech nebo ve vaně. Divokola, sestavená z různých dílů, ukázala, že tvůrcům nechyběla fantazie.
Festival Maker Faire Brno, jenž je součástí Brno Creative Days, odstartoval na brněnském výstavišti úderem desáté hodiny dopoledne. Během dvou dnů na čtyři stovky makerů představilo více než 110 projektů z oblasti vesmíru, robotiky, umělé inteligence, 3D tisku i tradičních řemesel. Návštěvníci si mohli zblízka prohlédnout studentské projekty zahrnující interaktivní exponáty, biomedicínské předměty, jako endoskop nebo protetickou ruku, modely letadla či dronu nebo se účastnit workshopů. Mohli si také pohrát s autíčky, kostkami, papírem, plastelínou či si jen tak malovat. S úspěchem se setkala možnost konzultace vlastního podnikatelského nápadu s odborníky ze světa investic a byznysu.
Na festivalu si své místo našli i milovníci stavebnic Lego. „Celosvětová soutěž Lego má tři kategorie pro děti od 4 do 16 let. V ČR se tato soutěž koná již 17. rokem a spočívá ve stavbě robotů, programování a řešení každoročně měnícího se tématu,“ vysvětloval návštěvníkům koordinátor „legovského“ projektu Miroslav Pecina. Na jeho stole návštěvníci, zejména ti mladší, obdivovali roboty sestavené z dílů oblíbené stavebnice. „Letošním tématem FIRST LEGO League je Pod vodou. Děti se mají zajímat o problémy pod vodní hladinou a navrhnout nějaké řešení. Ideálně by měly konzultovat s odborníky a následně tuto zpětnou vazbu zapracovat a odprezentovat porotě na regionálním turnaji,“ dodal Pecina.
Na své si na festivalu přišli i milovníci počítačových her. Mohli si zahrát nové hry i ověřenou klasiku. Workshopy jim pak nabízely možnost naučit se, jak si takovou hru sami navrhnout. Dozvěděli se podrobnosti o základech programování herního enginu Unreal Engine, který využívají i známí hudebníci, jako třeba kapela Rammstein, při tvorbě realistických digitálních prostředí ve svých klipech.
Velkou pozornost přitahoval i humanoidní robot, který napodobuje lidskou mimiku. „Mechanicky by zvládl i obsluhu v kavárně, ale zatím nemá nohy,“ směje se jeho tvůrce Jan Toman, který robota sestrojoval zhruba tři roky. S tvorbou humanoidního robota začal už na břeclavské elektrotechnické střední škole, kde se mu věnoval prostřednictvím maturitního projektu a na práci pokračuje i na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT, kde studuje obor Elektrokomunikace. „Je to open source projekt, jehož návod jsem našel na internetu. Jeho díly jsou již namodelované, já jsem je vytisknul, sestavil, vložil elektrotechniku a naprogramoval,“ shrnuje. Robot je vytištěný na 3D tiskárně z různých materiálů – například ruka je z materiálu NASA, zbytek těla z materiálu PETG a některé části z LVPA. Ústa jsou vyrobena ze silikonu, díky čemuž dokáže vyjadřovat mimické výrazy a mrkat očima.
Svůj um předvedli také členové Leteckého ústavu, který je součástí Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Studenti z týmu Chicken Wings, který vznikl v roce 2014, prozradili, že každý rok vytvoří pro konkrétní soutěž jedno letadlo. Na festivalu představili model výzkumného dronu ORCA, se kterým se v roce 2022 účastnili mezinárodní soutěže New Flying Competition v Hamburku. Představili také model letadla Salamander s „vykutálenými“ členy posádky v podobě biliárových koulí. Letadlo Salamander mělo v rámci soutěže Air Cargo Challenge za úkol právě jejich převoz. Vlivem technických závad však skončilo až na devatenáctém místě. „Všechny díly, kromě motoru, vrtule a podvozku, jsme vyrobili sami,“ řekl jeden z členů týmu a dodal, že tým již pracuje na novém modelu na příští rok. Páté výročí festivalu přineslo svěží nápady a ukázalo, že ve světě inovací nejsou žádné hranice.