Svěrák ironicky komentuje úbytek vlastních sil
Recenze nového filmu Jana a Zdeňka Svěráka - Betlémské světlo.
Betlémské světlo je již devátým snímkem, na kterém pracoval Jan Svěrák společně se Zdeňkem Svěrákem. Toto tvůrčí duo otec-syn má na svém kontě celou řadu vynikajících filmů. V posledních letech je však možné sledovat postupný pokles jejich kvality. Podařilo se Betlémskému světlu tento trend zvrátit?
Silně sebereflexivní scénář vznikl podle krátkých povídek Zdeňka Svěráka a vypráví o stárnoucím spisovateli Šejnohovi, kterému se zjevují postavy z jeho tří nedokončených příběhů. Koláž snových výjevů se pak proplétá s všednodenními scénami z manželského života. Spisovatel, který neustále uniká do světa fantazie, se víc a víc vzdaluje své ženě. Díky nešťastné nehodě si však uvědomí, co pro něj manželka znamená, a snaží se vše napravit.
Pozorný divák si všimne celé řady témat, známých i z přechozích Svěrákových snímků. Stárnoucí manžele, kteří se navzájem odcizili, jsme mohli vidět například ve Vratných lahvích. Bohužel v Betlémském světle nedostává Daniela Kolářová tolik prostoru a vztah obou protagonistů není tak propracovaný. Snímku z roku 2007 se novinka podobá také eroticko-snovými scénami. Na někoho mohou působit poněkud samoúčelně a nevkusně, sám Svěrák si to však uvědomuje a ironicky to glosuje.
Oproti předchozím snímkům je zde podstatně více akcentováno téma smrti a vyrovnání se s ní. Již v úvodní scéně uléhá spisovatel Šejnoha do rakve a zkouší si, jak pohodlně se mu v ní bude ležet. Také otázky víry a spirituality se tu objevují ve větší míře než dřív. I když k tomuto tématu přistupuje Betlémské světlo s lehkým skepticismem, snaží se o smířlivé stanovisko.
Z formálního hlediska jde o jedno z nejvíce experimentálních děl obou autorů. V mnoha scénách si nejde nevzpomenout na skvělého Akumulátora 1. Efekty zpomalování a zrychlování, scény běžící pozpátku. Také použité pastelové barvy jsou poněkud neobvyklé, jsou však použity velmi jemně. Nejedná se tedy o natolik radikální vizuální styl, jako se objevuje například ve filmech Wese Andersona.
Přestože je Betlémské světlo v mnoha směrech originální, jako celek je snímek značně průměrný. Bezradně tápe od jednoho motivu ke druhému, bez jasného příběhového oblouku. Některé z vyprávěcích linií nemají jasné vyústění, například povídka o automechanikovi-léčiteli. Nebo povídka o fotografovi je ukončena příliš uspěchaně a její závěr značně kontrastuje se zbytkem filmu. Sám Svěrák senior si vlastní limity i úbytek tvůrčích sil uvědomuje a ve filmu to opět ironicky komentuje. Betlémské světlo tedy ukazuje, že je Zdeněk Svěrák již dávno za svým vrcholem, je však třeba ocenit, že ani tak se nebojí nadále tvořit.
Hodnocení: 55 %
Betlémské Světlo
Komedie
Česko, 2022, 100 min
Režie: Jan Svěrák
Scénář: Jan Svěrák, Zdeněk Svěrák
Kamera: Vladmír Smutný
Hudba: Ondřej Soukup
Hrají: Zdeněk Svěrák, Daniela Kolářová, Vojtěch Kotek, Tereza Ramba, Ondřej Vetchý, Jitka Čvančarová, Vladimír Javorský, Patricia Schumann, Miroslav Táborský, Jan Budař, Alena Doláková, Lucie Polišenská, Jiří Macháček, Václav Kopta, Štěpán Kozub
Fotky: Fotokredit Tomáš Teglý, Biograf Jan Svěrák
Máte předplaceno?
Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.