Princezna bojovnice s rudou hvězdou na čele
Jediná komiksová superhrdinka z bývalého východního bloku se vrací!
Octobriana. Název zbrusu nového komiksu nakladatelství Labyrint a zároveň postava stvořená před více než půl stoletím. U jejích počátků stáli velikáni českého výtvarného umění, a přesto poprvé vyšla na opačné straně železné opony. Nyní vzali její osudy do rukou Marek Berger a Ondřej Kavalír a vytvořili moderní komiks z alternativní minulosti. Mohou však Octobrianiny eskapády říct něco i dnešním čtenářům?
Bergerovo a Kavalírovo dílo zpracovává osudy bolševické superhrdinky v době vrcholící studené války. Ačkoliv příběh šetří jmény skutečných historických osobností, setkáme se s J. V. Stalinem i postavami inspirovanými Leonidem Brežněvem či Richardem Nixonem. V příběhu hrají dobová atmosféra a politické pozadí významnou úlohu, neméně důležitá je i svébytná mytologie a mystika. Koktejl je to hutný, avšak ne každému bude po chuti. Na více než dvě stě stranách splétají autoři řadu dějových linek, jež se prolínají, doplňují a ne vždy jsou uspokojivě zakončené. V jejich centru stojí titulní bohatýrka, lepá děva s blond hřívou, rudou hvězdou na čele a nadlidskými schopnostmi, které nelze snadno zaškatulkovat, jak je u jiných superlidí obvyklé.
Octobriana je zcela jiná liga než komiksy pro náctileté. Původní české dílo se neštítí nahoty, krve, mrzačení i zrůdných výjevů a i nejeden dospělý na to nemusí mít dost silný žaludek. Na druhou stranu nejsou hrůzné scény samoúčelné, protože vše slouží vyprávění. S tím se pojí i ilustrace, o něž se, včetně kolorování a letteringu, postaral Marek Berger. Jeho kresba je dostatečně detailní a zároveň určitým způsobem syrová. Vyniká v akčních pasážích i v zobrazování emocí ve tvářích postav. Berger střídá atmosféru jednotlivých stran i panelů za pomocí často velmi omezené palety barev. Někdy jsou ilustrace laděny do mrazivě modré, jindy do krvavě rudé či jedovatě žlutozelené. Paradoxně tak vyobrazení s větším množstvím barev a jejich odstínů působí v Octobrianě jako vetřelci z jiného díla.
Komiks nabízí spoustu nápadů i odkazů – a v tom je jeho síla i slabost. Octobriana je originální, nepředvídatelná a podíváte se s ní do Kremlu, Bílého domu, koncentračního tábora, Rio de Janeira, na Aljašku i Krym. Zároveň je její příběh chaotický, ne vždy je snadné pochopit jeho sdělení a význam některých postav. Osobně jsem měl dojem, že vyprávění by prospělo zkrácení několika linek, nebo naopak přidání desítek stran, jež by daly více prostoru mnoha aspektům příběhu. Součástí knihy je text Tomáše Prokůpka, jenž popisuje fascinující příběh Octobriany. Ta pobláznila světové hudební ikony, stejně jako způsobila vláčení malířských mistrů bahnem komunistické propagandy. Kromě toho, že Prokůpek seznamuje s historií neotřelé hrdinky, zabývá se též jejím zpracováním doma i v zahraničí a nabízí ukázky zmíněných děl. Pro zájemce o dějiny komiksů velmi zajímavý text. Octobriana se nehodnotí snadno. Máte-li rádi původní neotřelá díla, překousnete syrovější kresbu i chaotičtější příběh a třeba vám v hrudi tepe srdce se slabostí pro domácí produkci, klidně si k procentnímu hodnocení přičtěte třicet bodů. Pokud však vyžadujete vybroušené vyprávění i grafické zpracování a nijak vás neoslovuje komiksová historie, můžete stejně tolik odečíst.
Hodnocení: 65 %
Octobriana
Marek Berger, Ondřej Kavalír
Počet stran: 264
Labyrint, 2023
Máte předplaceno?
Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.