Podezření – vpravdě výjimečný zážitek
Recenze kriminálního seriálu České televize Podezření
Nejen v KULTu už zaznělo, že na obrazovkách České televize se čím dál častěji objevují seriály schopné zaujmout i náročnější publikum. Na vysoce sledované „trháky“ typu Ochránce nebo Devadesátek navázalo v polovině března Podezření. Někteří recenzenti se nechali slyšet, že právě tato třídílná série patří na prozatímní piedestal.
České veřejnoprávní televizní stanici se daří stále znovu přicházet se zajímavými žánrovými projekty. O jak obtížný úkol jde, mimoděk dokázala třeba konkurenční TV Nova, když se svou streamovací platformu pokusila dostat do povědomí „náročnějšími“ minisériemi Případ Roubal a Guru. Výsledek byl v obou případech přinejlepším průměrný.
Tvůrčí týmy České televize jsou co do kvality výsledného produktu o pořádný kus dál. Znát je to například na způsobu, jakým zacházejí s pravidly kriminálního žánru. Ochránce nahlížel palčivá témata soudobé české společnosti primárně skrze institut školství, Devadesátky zase vsadily na zdařilou evokaci titulní doby. Ústřední linka Podezření je pevně spjatá se stavem jednoho segmentu českého zdravotnictví, konkrétně s paliativní péčí. Od začátku je tudíž zřejmé, že se autoři v čele s režisérem Michalem Blaškem a scenáristou Štěpánem Hulíkem pustili na hodně tenký led. A aby si to neusnadnili, hlavní hrdinku pojali úplně jinak, než je v rámci domácí kinematografie zvykem.
Zdravotní sestra Hana Kučerová v soustředěném podání Kláry Melíškové je postavou, pro niž bychom jen těžko hledali srovnání. Tvrdá, odtažitá, málomluvná žena ze sebe dokáže vydolovat náznaky citu, pouze když se vítá se svým psem. Ráda má ještě svou dceru, ale také jejich vztah trpí absolutním nedostatkem empatie z matčiny strany, a navenek se tak příliš neliší od Hanina přístupu ke kolegyním i ostatním lidem, s nimiž musí sem tam prohodit alespoň pár nejnutnějších slov. Tvůrci jejím prostřednictvím brání divákům, aby se s ní dokázali identifikovat, a dosahují tím mimo jiné toho, že ke kauze údajně podezřelého úmrtí několika pacientek důchodového věku mohou přistoupit jako nezaujatí (nebo přesně naopak?) pozorovatelé.
Zatímco v tomto směru lze hovořit o kouzlu dosud neviděného, co se stěžejní dějové linky týče, je Podezření docela konzervativní. Ačkoli i důležité vedlejší postavy jsou svými představiteli dobře zahrány, charaktery rozpustilého stárnoucího advokáta, který čeká na svou životní příležitost, nebo mladého bezskrupulózního politika mají do původnosti daleko. O karikaturách policistů a novinářů nemluvě.
Pojmeme-li navíc Podezření jako dílo proklamované světové úrovně, těžko se ubráníme vzpomínkám na sevřenější a v detailech přece jen dotaženější snímek Hon nebo minisérii Jedna noc. To však nic nemění na tom, že nám Česká televize opět nabídla vpravdě výjimečný zážitek.
Hodnocení: 75 %
Podezření
Premiéra 13. března 2022
Krimi / Drama
Česko, 2022
Režie: Michal Blaško
Scénář: Štěpán Hulík
Kamera: Adam Mach
Hudba: Jonatán Pastirčák
Hrají: Klára Melíšková, Denisa Barešová, Ivan Trojan, Miroslav Hanuš...
Máte předplaceno?
Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.