The Last of Us umí překvapit
Dojmy z prvních třech epizod seriálu HBO The Last of Us
Měřeno diváckým nadšením a mediální pozorností, platí The Last of Us za prozatím největší seriálovou událost letošního roku. Očekávání byla vzhledem ke kultovnímu postavení videoherní předlohy obrovská a mezi ohlasy převažují ty, podle nichž se jim tvůrcům devítidílné série podařilo dostát. Má však co nabídnout i lidem, kteří se s příběhem Joela a Ellie na televizních obrazovkách teprve seznamují?
Hned na začátek je nutné zdůraznit, že následující řádky vycházejí z veřejně dostupných prvních třech dílů seriálu a autor si tedy neklade nárok na definitivní hodnocení celé série. Hlavní otázky však úvodní epizody zodpovídají.
Nové filmové nebo seriálové adaptace úspěšných videoherních titulů to mají těžké. Od začátku je provází poukazování na to, kolik značek už v tomto smyslu selhalo. Některá pokračování hororové klasiky Resident Evil potěšila alespoň nadšence do brakových odnoží žánru, většinou je však výsledkem větší či menší zklamání (Tomb Raider, Warcraft, Assassin’s Creed). Bude The Last of Us výjimkou, nebo dokonce zlomem?
Zatímco původní tvorba pod hlavičkou Netflixu trpí nadprodukcí a na jedno povedené dílo připadá několik podprůměrných (přičemž nůžky se spíše rozevírají), HBO si v oblasti seriálů drží auru „základní“ kvality. Méně bývá více. Dokladem budiž vynikající Boj o moc nebo nedávný hit Černobyl. Ten měl na starosti do té doby spíše vysmívaný a pak rázem obdivovaný Craig Mazin. The Last of Us je jeho druhým seriálem. Tvůrčím partnerem mu přitom je Neil Druckmann, který stojí za původní videohrou.
Co se ústředního tématu týče, může The Last of Us na nezainteresované diváky působit jako další dobrodružná dystopie se zombiemi – ačkoli tady se jim tak neříká. Celosvětová katastrofa biblických rozměrů, snaha skupinky přeživších zařídit se v nových, všudypřítomný smutek, melancholie, boj za vlastní důstojnost. To všechno jsme viděli v klasikách George A. Romera, v Živých mrtvých, četli ve stovkách románů.
The Last of Us po většinu první a druhé epizody neslibuje závratnou originalitu. Pracuje se sadou povědomých rekvizit na prošlapané mapě vztahů mezi protagonisty. Záhada, proč se lidstvo mění v hordu vražedných monster, je tentokrát vysvětlena mykologicky. Ani to není úplné novum, ale příjemné oživení určitě. Tím spíš, že podobných „drobností“ se ve filmovém světě, v jehož středu se rezignovaný pašerák Joel (přesný Pedro Pascal) ujal puberťačky Ellie (výborná Bella Ramsey), vyskytuje vícero.
Jako nejslibnější se pak jeví epizoda třetí. Jelikož jsme do té doby sledovali seriál poutavý, filmařsky dotažený, ale přece jen autorsky opatrný, romantický vztah mezi dvěma stárnoucími muži může méně liberální částí publika slušně otřást. Homoerotickou sekvenci čeká v jasně žánrově vymezeném příběhu málokdo. I když zůstane nárazovým ozvláštněním, je nadějí, že podobně odvážných překvapení nabídne The Last of Us víc. Už proto stojí za další pozornost.
Hodnocení: 80%
The Last of Us
Craig Mazin, Neil Druckmann
Premiéra 15. ledna 2023
www.hbomax.com
Máte předplaceno?
Další číslo vám neunikne – magazín KULTINO* vám 4x do roka doneseme až pod nos do vaší poštovní a e-mailové schránky.
A k tomu navíc volné vstupenky, extra bonusy a další rozmazlování našich podporovatelů.