Cesta do Středozemě – Tam a nikdy zpátky
Dílo britského profesora Johna Ronalda Reuela Tolkiena ovlivnilo nejen literaturu, ale zároveň se stalo předlohou více či méně povedených deskových a karetních her. Na tuto tradici navazuje Pán Prstenů: Putování po Středozemi od Nathana Hajeka a Grace Holdinghausové. Milovníci velkých výpravných her díky nim mají žně a čeká je dobrodružství, jaké hned tak nezažijí.
Deskovou hru od nakladatelství Fantasy Flight Games u nás vydali lidé z Blackfire a upletli na sebe pořádný balrogovský bič. Na rozdíl od zmíněného netvora se jim však podařilo projít a pokud investujete necelých 2500 korun, odnesete si domů úctyhodnou krabici s 22 oboustrannými mapovými díly, více než 300 kartami, 31 detailními figurkami, přes 100 žetony a dalšími proprietami.
Jako první vás zaujme líbivé grafické zpracování zmíněných částí v čele s ručně kreslenými kartami. Hra cílí na milovníky knižního Pána prstenů, čemuž se podřizují ilustrace, takže Legolas naštěstí nevypadá jako snoubenec Katy Perry s blonďatou parukou a špičatýma ušima. I detailní figurky hrdinů a jejich protivníků si zaslouží pochvalu, a až vás hra omrzí, můžete je půjčit dětem na hraní.
Putování po Středozemi je kooperativní hrou pro jednoho až pět hráčů. Kombinuje prvky deskových, karetních i počítačových her, včetně her na hrdiny, jakými jsou Dračí doupě či Dungeons and Dragons. Dobrodružstvím provází bezplatná aplikace, již si lze stáhnout do mobilu, tabletu i počítače. Ta zajišťuje variabilitu hraní a nahrazuje knihu, jejímž procházením by se každý nejspíš „ulistoval“, než by si zahrál. Aplikace řeší stovky rozličných situací, zprostředkovává úspěchy i neúspěchy, sleduje zkušenosti hrdinů a vylepšování předmětů, určuje, jak máte skládat mapové dílky a mnohé další. Lokalizování aplikace muselo představovat kolosální mravenčí práci a je pochopitelné, že v ní narazíte na sporadické chyby a překlepy. Jedná se však o drobnou vadu na kráse jinak skvělé hry.
Jednotlivé kapitoly jsou rozmanité co do prostředí i náplně. Jednou putujete divočinou, jindy prcháte před armádou, bojujete s houfem nepřátel, pátráte v hospodě po špionovi, tápete temnými jeskyněmi, udoláváte obrovitého zlobra i vyjednáváte spojenectví. Navíc můžete plnit mnoho nepovinných výzev, jež ovlivní další postup hrou. Selhání neznamená automaticky „game over“, neboť příběh i tak pokračuje – a o to sladší je vítězství v následující kapitole.
Hra je opravdové RPG, v němž si hráči vyberou ze šesti hrdinů – čtyř známých a dvou pro hru vymyšlených dam. Každý má své silné a slabé stránky, schopnosti a především startovní karty. K nim se navíc přidají karty dle povolání hrdinů – jsou každému doporučena, ale můžete je měnit. Větší různorodost zajišťuje výběr vybavení, jakkoliv není rozumné dát nepříliš mrštnému Gimlimu do rukou elfí luk či Bilbovi hraničářský meč. Máte-li však chuť experimentovat, směle do toho. Ačkoliv se atributy během hraní nemění, hrdinové získávají zkušenosti, s jejichž pomocí si kupují silnější karty dovedností a znalosti, které umožňují vylepšit vybavení.
Přestože má hra řadu prvků, samotná pravidla mají pouhých šestnáct stran. Doplňuje je však heslovitý přehled pro rychlé vyhledávání během hraní. Velmi doporučuji si pravidla důkladně přečíst či se domluvit se spoluhráči, že je nastudují též. Stejně tak se nebojte občas hru přerušit a něco si ověřit. Zákonitosti hry nejsou přehnaně složité, avšak jsou komplexní, je snadné v nich něco přehlédnout či opomenout a nelze se divit, že je Putování po Středozemi doporučeno až od 14 let. Netvrdím, že si je neužijí mladší, rozhodně však potřebují vedení zkušenějšího hráče, a to i na nejsnadnější obtížnost.
Putování po Středozemi má tři obtížnosti, jež reflektují přání hráčů i jejich touhu po výzvě. Bez spolupráce, uvažování nad použitím karet i trochy štěstí lze selhat i v té nejjednodušší. Využití správných karet ve správný okamžik je základní podmínkou pro zdárný průběh, avšak i náhoda hraje svou roli. Při všech testech – ať už s někým diskutuje, něco hledáte či bojujete – táhnete z balíčku. Ten má každý hráč vlastní. Počet tažených karet je podmíněný atributem hrdiny. Legolas si tak vytáhne více na hbitost, Aragorn zase na moudrost. Symboly na kartách určují počet úspěchů, ať už daných či takových, za které platíte žetony inspirace, jež získáváte v průběhu dobrodružství. Někdy víte, kolik je jich třeba, abyste uspěli, jindy hádáte. Může se tak stát, že i se sebelepšími předpoklady selžete kvůli hloupé smůle a nešťastně zamíchanému balíčku.
Karty jsou skutečně nádherně ilustrované a nejednou v nich poznáte vyobrazení z Hobita, Pána Prstenů či Silmarillionu. Paradoxně nejkrásnější jsou karty slabostí, jež vám pouze zaplevelí balíček. Podobně se nejspíš nebudete radovat z estetického zážitku při zisku karet zranění či strachu – hrdinům může být ublíženo nejen tělesně, ale i duševně. Karty jsou přibližně poloviční, než jaký je standard u jiných deskových her. Pokud neradi čtete malé písmo, budete je proklínat.
Pán Prstenů: Putování po Středozemi nabízí ohromný zážitek, jemuž se blíží jen málokteré hry. Nevadí-li vám věnovat každé kapitole kolem jedné a půl hodiny času, bez přípravy a následného sklízení, máte slušnou hráčskou partu (klidně jen dvoučlennou) nebo si rádi výjimečné deskovky vychutnáte sami, zvažte její koupi. Nabízí vám mistrné vyprávění, krásný grafický kabát, komplexní mechanismy a především zábavu na desítky hodin v jednom z nejúžasnějších světů, jaké kdy stvořila lidská mysl.
Hodnocení: 95 %
Pán Prstenů: Putování po Středozemi
Kategorie: Stolní hry
Hmotnost: 3 kg
Počet hráčů: 1–5
Doporučený věk: 14+
Délka hry: 90–120
Distributor: ADC Blackfire Entertainment
Téma: Fantasy, vývoj postav, Pán Prstenů