Článek

Werich slaví jubileum. Kde klaun s tváří mudrce čerpal inspiraci?

Jan Werich, herec, film, divadlo, magazín KULTINO*Brno
Film

Život je jen náhoda.“ Takto si notovali Werich s Voskovcem v první polovině minulého století. Život Jana Wericha možná byl plný náhod, ale rozhodně nebyl snadný. Prožil dramatické dvacáté století – dvě světové války, totalitní režimy, represe i osobní vzestupy a pády. Na jednoho člověka docela dost. Letos uplynulo již 120 let od jeho narození. Pojďme si tuto osobnost společně připomenout.

Jan Werich, vlastním jménem Jan Křtitel František Serafínský Werich, byl český herec, překladatel, dramatik, spisovatel, zpěvák, textař, prozaik a filmový scenárista. Narodil se v roce 1905 v Praze. Když v roce 1914 začala válka, bylo mu devět let. Vyrůstal na předměstí Prahy, kde studoval gymnázium v Křemencově ulici a pociťoval tvrdé dopady války, včetně nedostatku potravin a sociálních jistot. Na gymnáziu se seznámil s Jiřím Voskovcem a stali se z nich blízcí přátelé. Později Werich studoval práva na Karlově univerzitě v Praze, ale jeho životní dráha ho nakonec zavedla na divadelní jeviště.

Osvobozené divadlo a boj proti fašismu

V roce 1927 s Voskovcem vystoupili s vlastní hrou Vest Pocket Revue a začali působit v Osvobozeném divadle, které se proslavilo satirou a avantgardním humorem. V roce 1929 začala dvojice spolupracovat s nadaným hudebníkem Jaroslavem Ježkem. Cílem jejich tvorby bylo pobavit diváka, což v tehdejší době přerostlo v ostrou kritiku fašismu a politické situace v Evropě. Jejich hry a písničky známe všichni, kde však Voskovec s Werichem vzali odvahu, aby bez zábran dvojsmyslně satiricky komentovali narůstající problémy Evropy? Herci Osvobozeného divadla si tvořili masky po vzoru bratrů Fratelliniových, slavné cirkusové rodiny vystupující v pařížském cirkusu Medrano. Prostřední z  bratrů, Françoise Fratellini, byl předlohou pro Voskovcovu masku a byl označován za „poetického klauna“. Nejmladší z bratrů, Albert Fratellini, známý svou divokostí a bláznivostí, inspiroval masku Jana Wericha.

Jan Werich, herec, film, divadlo, magazín KULTINO*Brno

Velkou inspirací byli pro Voskovce a Wericha světoví autoři jako William Shakespeare, Hans Christian Andersen, Alexandre Dumas, ale i domácí spisovatelé jako Alois Jirásek, Vladislav Vančura a Jaroslav Vrchlický. Netajili se ani obdivem k antickému Řecku (Osel a stín) či Římu (Caesar). Hra Balada z hadrů vypráví příběh prokletého francouzského básníka Françoise Villona, Don Juan & Comp. odkazuje na Hamleta a v Robinovi Zbojníkovi se objevují citace ze Snu noci svatojánské. Výrazným zdrojem inspirace byla i němá filmová groteska, zejména dílo Charlieho Chaplina. Britský komik byl například parodován ve stejnojmenné postavě sluhy ve hře Hlava proti Mihuli. Werich a Voskovec také obdivovali americkou dvojici Laurela a Hardyho nebo francouzského herce a zpěváka Maurice Chevaliera. Na blížící se hrozbu z Německa upozornili už v roce 1934 hrou Kat a blázen, která přímo zesměšňovala Adolfa Hitlera. Děj hry se odehrává v neexistující zemi, kde se k moci dostane diktátor, jehož chování silně připomíná Hitlera. V původní verzi hry dokonce vystupoval osel s autentickým hlasem Adolfa Hitlera. Před hrozbou fašismu varovali i ve hrách Těžká Barbora a Pěst na oko. Nacisté si satiru dobře uvědomovali a označili ji za provokaci.

Jan Werich, herec, film, divadlo, magazín KULTINO*Brno

Emigrace a život v exilu

V roce 1938 bylo po mnichovské dohodě Osvobozené divadlo uzavřeno. Dne 9. ledna 1939 odletěli do Curychu, poté do Paříže, a nakonec do USA. O letu do Curychu koluje legenda, že kvůli špatnému počasí bylo letadlu zakázáno přistát. Werich však údajně přemluvil pilota s argumentem, že je to jejich poslední šance opustit Hitlerem okupovanou zemi. Následně se Voskovec s Werichem dozvěděli, že jsou na Hitlerově černé listině a doma by je čekalo zatčení a koncentrační tábor. V exilu pracovali v rozhlase a filmu, propagovali československou kulturu a boj proti nacismu. Po válce se Werich vrátil do Československa. Po roce 1948, kdy se moci chopili komunisté, se musel přizpůsobit novým podmínkám. Jiří Voskovec zůstal v exilu, zatímco Werich se pokoušel pokračovat v tvorbě. Stal se ředitelem Divadla ABC a hrál ve filmech jako Císařův pekař – Pekařův císař. Přesto byl pod dohledem režimu a v 70. letech byl postupně odsunut do ústraní. Během normalizace se po roce 1968 stal nežádoucím pro komunistický režim. Mohl publikovat a vystupovat jen omezeně, ale stále byl ikonou české kultury. Jeho útočištěm před krutou realitou byla Šumava, kde měl ve Velharticích chalupu, kterou nazýval „Údolí štěstí“. Na její stavbě se podílel i Jiří Voskovec. Umělec zde trávil celé léto, sedával pod vrbou a psal. V jeho pokoji byly hory knih, papírů a nedopalků od cigaret. A  právě na tomto idylickém místě v roce 1980 ztratil vědomí a v nemocnici zemřel. Werich zažil dvě světové války, první republiku, nacistickou okupaci, komunistický převrat, politické represe i normalizaci. Přesto zanechal nesmazatelnou stopu v české kultuře. Jeho mimořádný talent a smysl pro humor oslovují generace dodnes. Jeho písně se stále hrají, pohádky Fimfárum zná snad každé dítě a dospělí se stále vracejí ke knize Hovory s Janem Werichem. 

Jan Werich, herec, film, divadlo, magazín KULTINO*Brno

Mohlo by vás zajímat

Recenze
Divadlo
Žena, kterou její milenec zaslepený láskou následuje až na konec světa...
Článek
Umění
V únoru odstartovala v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie...
Článek
Volný čas
Jaro je časem probuzení, a to nejen pro přírodu kolem nás, ale i pro...
Top
Recenze
Knihy
Známá česká autorka Petra Dvořáková vydala další knihu, ve které se...